Barometr obliby spoření: S růstem sazeb věří Češi spoření více

Barometr obliby spoření v posledním čtvrtletí letošního roku po předchozím poklesu opět vzrostl. Sílí tak důvěra Čechů ve spořicí produkty, což zřejmě souvisí s postupným růstem úrokových sazeb. V žebříčku oblíbenosti pak stále vede zlato, které je těsně následováno stavebkem.

Barometr obliby spoření pravidelně sleduje, kterou možnost ukládání nebo spoření peněz považují Češi za zvlášť zajímavou bez ohledu na to, jak sami v danou chvíli spoří. „V posledním čtvrtletí tohoto roku Barometr po třech kvartálech poklesu vzrostl o 1,2 procentního bodu na hodnotu 37,2 %. Svědčí to o tom, že narůstá důvěra Čechů v investice a spoření. Současná vyšší inflace však stojí zřejmě za tím, že co do preferencí již třetí čtvrtletí za sebou dominuje Barometru s 54% oblíbeností zlato. Lidé zkrátka stále hledají formu investice, která v jejich očích představuje jistotu a výnos nad hodnotu inflace,“ řekl Jiří Šedivý, tajemník Asociace českých stavebních spořitelen.

Druhou pozici v oblíbenosti spořicích a investičních produktů opět obsadilo stavební spoření, které se dlouhodobě s více než 50% oblíbeností drží na špici Barometru. V posledním čtvrtletí letošního roku dosáhlo 51% oblíbenosti.

„Na základě zkušeností se dá očekávat, že zejména v posledních dnech roku vzroste zájem o uzavírání nových smluv stavebního spoření. Je totiž důležité uzavřít stavebko nejpozději na Silvestra, protože tak lze získat nárok na státní příspěvek i za rok 2021,“ říká Jiří Šedivý. „Jeho atraktivitě nyní navíc nahrává i fakt, že Česká národní banka zvýšila sazby a stavební spořitelny na to již reagují zvyšováním úroků na spoření,“ upřesňuje Jiří Šedivý.

Termínované vklady si polepšily nejvíce

Již tradičně následuje stavebko v preferencích s mírným odstupem penzijní spoření (43% oblíbenost) a spořicí účty (39% oblíbenost). Jde o konzervativnější formy uložení peněz, nicméně z pohledu komplexního osobního plánu jde o produkty vhodné k zajištění na stáří nebo k pokrytí nečekaných výdajů.

Barometr opět ukázal, že Češi jsou konzervativnější a investice na kapitálovém trhu preferují méně. Zvýšená volatilita kapitálových trhů stojí zřejmě i za tím, že investice do podílových fondů a přímé investice do akcií či obligací se shodně s 36% oblíbeností ocitly až na pátém místě preferencí.

Poslední pozice oblíbenosti spořicích a investičních produktů tvoří již několik čtvrtletí za sebou životní pojištění (31 %), kryptoměny (29 %), termínované vklady (27 %) a spoření doma (20 %). U životního pojištění je to poměrně logické – většina odborníků na osobní finance se totiž shodne, že tento produkt bychom měli brát primárně jako zajištění proti rizikům, která přináší život, než jako formu uložení peněz.

I když se termínované vklady umísťují vždy v dolní polovině Barometru, staly se ve čtvrtém čtvrtletí finančním produktem s největším přírůstkem preferencí, když získaly o sedm procentních bodů více a dosáhly 27% oblíbenosti. Vliv růstu úrokových sazeb je zde zřejmý.

Již tři čtvrtletí figurují v Barometru obliby spoření i kryptoměny. Po propadu oblíbenosti ve třetím čtvrtletí si tentokrát připsaly šest procentních bodů k dobru, což odpovídá letošnímu vývoji jejich kurzu. Nicméně stále platí, že Češi jsou k nim rezervovanější a dají na varování odborníků, že jde o velmi rizikový finanční nástroj.