Ceny povinného ručení se nemění, ale bodový systém ano

Ilustrační snímek, Škoda Octavia II, zdroj: Wikimedia Commons, I, BrokenSphere / CC BY-SA

V červenci průměrná cena povinného ručení zůstala v podstatě shodná s tou z června a aktuálně má hodnotu 6 578. Broker Consulting POVIndex sleduje ceny povinného pojištění z provozu vozidla již 12 měsíců v řadě a během nich došlo k meziročnímu poklesu přibližně o 11 procentních bodů. Nejvyšší cenu za povinné ručení řidiči zaplatili v prosinci 2019.

Za částku 6 578 Kč bylo možné v červenci podle Broker Consulting POVIndexu sjednat povinné ručení pro vůz Škoda Octavia 1,6 TDI, 85 kW, typický vůz, kterým jezdí české domácnosti.

Rozdíly v regionech vůči průměrné ceně POV činily v Praze plus 11,6 % a ve městech velkosti Benešov naopak mínus 15,1 %. 

Novela bodového zákona od 1. ledna 2022

„Novinkou, která čeká na řidiče od začátku roku 2022, je novela bodového zákona. Zhruba v polovině srpna ji schválila vláda a za dopravní přestupky budou moci policisté či úřady místo sedmibodové škály nově ukládat dva, čtyři či šest bodů. Odebrání řidičského průkazu po dosažení 12 bodů zůstává beze změny. Po roce a po přezkoušení v autoškole je možné navrátit jak řidičský průkaz, tak body,“ shrnuje Jiří Váchal, analytik neživotního pojištění Broker Consulting, a pokračuje: „Zvýšené postihy jsou pro řidiče za alkohol za volantem, za nedovolený vjezd na železniční přejezd a ujetí od nehody. Naopak mírnější postihy čekají za parkování, za světla a překročení rychlosti do 10 km/hodin. U závažných přestupků potom může hrozit až tříletý zákaz řízení. Dosud nejdelší doba zákazu byla dva roky.“

Bodový systém vstoupil do české praxe již v roce 2006. Jeho cílem bylo snížení dopravních přestupků a nehodovosti pomocí represivního působení na řidiče. Současná novelizace například zpřísňuje peněžitý trest u přestupků jako projetí na červenou, vjezd na železniční přejezd v případě výstrahy, ujetí z místa nehody nebo alkohol za volantem.

Jiří Váchal to doplňuje: „Změny se dotknou také povolené rychlosti. Na dálnici v některých úsecích by měla být povolena rychlost 140 km/h. Konkrétní úseky ještě ministerstvo vyspecifikuje. Jednou z novinek novely je řidičský průkaz na zkoušku. Do dvou let od získání oprávnění o něj lidé přijdou už při ztrátě šesti bodů. Opatření cílí na nezkušené řidiče, následky jejich nehod jsou často vážnější než u ostatních motoristů.“

Informace o pohybu na bodovém kontu

Informaci o změně pohybu na bodovém kontu by řidič měl dostat v písemné formě do 14 dnů na adresu trvalého bydliště toho, kdo je uveden jako provozovatel auta. V praxi to ale nefunguje na 100 procent a řidič zjistí, že spáchal přestupek, až po návštěvě úřadu.

Stav je možné zjistit na výpisu z bodového hodnocení řidiče. Výpis lze získat na magistrátu v místě bydliště, přímo na oddělení registru řidičů, nebo prostřednictvím služby Czech Point. Vlastníci datové schránky mohou využít i služby bodový systém online. Více informací lze nalézt na stránkách Ministerstva vnitra.

Broker Consulting POVIndex ukazuje průměrnou cenu za typické povinné ručení pro nový vůz Škoda Octavia 1,6 TDI, 85 kW. Typ vozu byl vybrán proto, že je typickým zástupcem vozů, které používají české domácnosti. Pojištění zahrnutá do POVIndexuobsahují nejvyšší možné krytí. Pojištění dostupná na trhu ale nemají úplně identický rozsah krytí. Vždy je potřeba posuzovat nejenom cenu, ale také rozsah benefitů (zejména asistenčních služeb) ve vztahu k potřebám řidiče (Jak moc jezdí? Jaké vzdálenosti? Jak si představuje servis od pojišťovny v případě nehody?). Rozdíly v pojištěních jsou například v limitech pro opravu na místě, v limitech pro vzdálenost hrazeného odtahu, případně v možnostech náhradního vozidla.