K práci i v osobním životě ji ale používá třetina
Češi mají k umělé inteligenci rovnoměrně rozdělený postoj, neutrální vztah je mezi nimi téměř stejně častý jako pozitivní a negativní.
Důvěra v AI s věkem prudce klesá, jako nástroj ji ale příležitostně používá každý třetí. Většina její častější využití v bankovnictví predikuje, finanční rady od umělé inteligence by si ale k srdci nevzali. Vyplývá to z průzkumu společnosti NMS Market Research pro Raiffeisenbank.
Umělá inteligence (AI) je v poslední době stále žhavým tématem. Třetina Čechů k ní má neutrální vztah, obecně ale převažuje negativní postoj (36 %). Vyloženě nedůvěru cítí každý čtvrtý Čech. Celkový vztah k umělé inteligenci je dle výzkumu silně propojen se sociodemografickými ukazateli, kdy pozitivní náhled je vyšší u mužů (36 %, u žen je to 26 %). Prudce ale klesá s věkem, kdy Češi ve věku 18 až 24 let mají pozitivní přístup k AI v polovině případů, kdežto lidé mezi 55 a 64 lety jen ze 17 %. Naopak se vzděláním a výší příjmu pozitivita ve vztahu k umělé inteligenci roste.
Jako nástroj k práci nebo i v osobním životě využívá umělou inteligenci pravidelně pouze 6 % Čechů, příležitostně potom každý třetí. V nejmladší věkové kategorii 18 až 24 let je celkem 74 % uživatelů AI, z toho pravidelných 21 % a s věkem jejich podíl rychle klesá.
„Pokud se bavíme o bankovnictví, už nyní je umělá inteligence poměrně stálou přidanou hodnotou. Máme tu třeba virtuální asistenty v mobilních aplikacích banky, kteří jsou naprogramovaní primárně na poskytnutí rychlé odpovědi. Pokrok v této oblasti je nevyhnutelný, ale pro banky musí být na prvním místě zajištění bezpečnosti,“ říká mluvčí Raiffeisenbank Tereza Kaiseršotová.
Využil/a byste v těchto případech pomoc umělé inteligence?
Zdroj: NMS Market Research, Raiffeisenbank, N=1010, všichni respondenti
Právě větší využívání umělé inteligence v bankovnictví očekává 7 z 10 Čechů, ale 36 % i přesto přijde, že využití AI v tomto odvětví rozhodně není bezpečné. Kdyby si Češi měli vybrat, na co by využili pomoc umělé inteligence, nejčastěji by to bylo na filtr spamu (57 %) a hned poté doporučení hudby či filmů (51 %). Rozhodování v oblastech jako investiční doporučení, diagnostika onemocnění nebo finanční poradenství by naopak většina Čechů umělé inteligenci nesvěřila.
Průzkum provedla agentura NMS Market Research v březnu 2024 online v Českém národním panelu dotazováním na reprezentativním vzorku 1010 respondentů ve věku 18-64 let.
Text redakce, foto Freepik