Časopis pro profesionální finanční poradce

Český paradox: cestovní ruch sílí, HORECA slábne

A customer scanning a qr code with his cell phone in a bar or re
A customer scanning a qr code with his cell phone in a bar or restaurant to read the menu. The hospitality industry and new technologies
Zdroj: Freepik

Do ČR v prvním čtvrtletí zavítalo opět více hostů ze zahraničí a strávili tu i více času. Vytěžit vyšší příjezdovou turistiku dokázaly nejvíce nejluxusnější hotely.

Větší část návštěvníků v tuzemských hotelech a dalších ubytovacích zařízeních ovšem tvořili Češi, kteří ovšem své pobyty tentokrát mírně zkracovali. Důvody mohou být v podstatě dva, a sice neustále se zvyšující ceny ubytování a vedle toho i snaha jezdit častěji na kratší pobyty.

Mimochodem ještě do covidu byl počet domácích a zahraničních návštěvníků vlastně velmi podobný. Po covidu se návrat zahraničního cestovního ruchu protahoval a tuto oblast vlastně zahraňovali ti domácí. Část samozřejmě s uvolněním hranic opět zamířila na zahraniční dovolené, ale významná část zůstala tuzemským dovoleným dál nakloněna.

Zatímco příjezdová turistika pozvolna letos sílí, celkové tržby v ubytovacích a stravovacích zařízeních reálně klesají. Je vidět, že Češi na těchto službách šetří a důvodem je nespíš soustavný nárůst cen právě v této oblasti, označované jak HORECA. Sice to v Praze až tak vypadat nemusí, však ČR není pouze hlavní město.

Co čekat dál?

Cestovní ruch bude i letos významným přispěvatelem ekonomického růstu. Pokud se neodehraje nějaké výrazné zahraniční drama, může pokračovat oživení příjezdové turistiky. Pokles tržeb v restauracích a hotelech by se mohl právě díky zahraničním návštěvníkům stabilizovat. O ochotě utrácet ze strany těch domácích, rozhodují svojí cenovou politikou do značné míry sami majitelé těchto zařízení.

Petr Dufek, hlavní ekonom Banky Creditas

Aktuální číslo
Objednat »