Čtvrtina klientů využila služby nebankovních institucí kvůli tomu, že jim banka odmítla poskytnout úvěr. Hlavním důvodem pro půjčku v nebankovní instituci je podle jejích zákazníků rychlost. Vyplývá to z průzkumu mezi zákazníky Asociace poskytovatelů nebankovních úvěrů. Průzkum se konal na přelomu května a června 2024, zúčastnilo se ho 2292 lidí.
„Ze zkušenosti víme, že podíl zákazníků, kteří by u banky neuspěli, je dokonce mnohem vyšší,“ uvedl předseda představenstva asociace Aleš Perutka. Zákazníci si toho jsou podle něj sami vědomi a žádat o půjčku v bance ani nezkoušejí. Rychlost zmínilo 36 procent klientů, pohodlné vyřízení 23 procent, jednoduchost 19 procent a předchozí dobrou zkušenost rovněž 19 procent.
Téměř 12 procent zákazníků nebankovních společností by si půjčilo od přátel a známých, zatímco u běžných spotřebitelů je to 5 procent. „Rozdíl vychází z odlišného přístupu k nakládání s finančními prostředky mezi oběma cílovými skupinami. Zjistilo se, že uživatelé nebankovních institucí mnohem častěji sdílejí svou finanční situaci se svými přáteli a známými. Naopak členové druhé cílové skupiny se spíše drží zásady, že se o penězích nemluví,“ uvedl sociolog Jiří Remr.
Vážnějším zjištěním byl fakt, že přes 5 procent zákazníků nebankovních firem by se v případě neúspěchu obrátilo na poskytovatele bez licence. Přitom tuto možnost by volilo 0,3 procenta běžné populace. „Dosažený výsledek poukazuje na významné riziko v chování této cílové skupiny. Výrazně vyšší afinita k tomuto způsobu řešení finanční situace vychází ze sociálního prostředí, ze kterého se zákazníci nebankovních institucí rekrutují. Získávání peněz od nelicencovaných poskytovatelů je značně rizikové a vyžaduje pozornost,“ upozornil Jiří Remr.
Nebankovní poskytovatelé sdružení v asociaci podle aktuálního průzkumu Centra ekonomických a tržních analýz loni zaznamenali sedmiprocentní meziroční pokles počtu zákazníků na 152 tisíc. Objem poskytnutých úvěrů vzrostl o 27 procent na 5,2 miliardy korun. Průměrná míra zamítnutí schválení úvěrů u nových zákazníků členů se drží kolem 56 procent. Proti loňsku klesla.
„V průměru je téměř každá druhá klientská žádost zamítnuta,“ uvedl hlavní analytik CETA Michael Fanta. Členské společnosti také zaznamenaly pokles průměrné doby splácení úvěru, která k roku 2023 klesla na 7,7 měsíce.
Zdroj: ČTK