Důležité je se z toho nezbláznit

V PRŮBĚHU PRÁZDNIN LETOŠNÍHO ROKU PROŠEL OK KLIENT, POTAŽMO CELÝ OK HOLDING, ZÁSADNÍ ZMĚNOU VIZUÁLNÍ IDENTITY. O NOVÉ GRAFICKÉ PODOBĚ, ZMĚNÁCH V RÁMCI OK HOLDING A PŘEDEVŠÍM O DALŠÍM SMĚŘOVÁNÍ SPOLEČNOSTI OK KLIENT JSME SE BAVILI S RADKEM KUBIŠEM, MÍSTOPŘEDSEDOU PŘEDSTAVENSTVA.

Radku, dobrý den, než začneme s obligátními otázkami a plácáním se po zádech, jak jste si užil letní měsíce?

Dobrý den, snažil jsem se co nejvíce trávit čas s rodinou a samozřejmě si užít i trochu toho klidnějšího období, před podzimem, který bývá naopak pro lidi z naší branže nejhektičtější. Mám pocit, že lidé vidí na kalendáři datum 1. září a začnou bláznit. Čím více se Vánoce blíží, tím je to horší. A 22. prosinec je nakonec ten nejlepší možný termín, kdy začít řešit věci, na které nebyl v průběhu roku čas. Prostě a jednoduše, bude zase veselo.

Když už je řeč o letních měsících, mám zde jeden tip pro všechny čtenáře, kteří chtějí zažít něco nestandardního. Ale také pro ty, co chtějí vystoupit ze své komfortní zóny – to je teď taky moderní.

Řekněte nám víc!

Víte, rád cestuji. Asi 20 let jsem nebyl v Chorvatsku a chtěl jsem si užít ještě trochu sluníčka, proto jsme se s rodinou rozhodli na konci srpna vyrazit. Vlakem. Moje romantická představa se však rozplynula ihned po nástupu do kupé.

Vrátil jsem se v čase. Kromě klasické červené koženky na sedačkách tam bylo snad vše tak, jako jsem si to pamatoval z poslední cesty vlakem, která se uskutečnila už hodně dávno. Začal jsem rychle přemýšlet, že se sbalíme a utečeme, jenže to už se vlak rozjel. Na 14hodinové noční cestě jsme nabrali asi 4 hodiny zpoždění a mohl bych dát výčet dalších zhruba 20 problémů, s nimiž se člověk během cesty musí vypořádat.

V Rijece pak člověk vypadne na peron úplně zničený – a dovolená může začít. Kdo chce zažít dobrodružství, ať si rezervuje svoji místenku na sezonu 2023 už dnes.

Když je řeč o dobrodružství, všimla jsem si, že jste se v rámci celého OK HOLDINGU pustili do nemalých změn. Zkuste nám blíže nastínit, co se děje v OK KLIENT a v OK HOLDING.

Samozřejmě, velmi rád. Po více než deseti letech prošel celý OK HOLDING zásadní změnou vizuální identity. Změnou loga a celé grafické podoby našich materiálů jsme se chtěli přiblížit době, v níž se pohybujeme. Stará loga byla nepoužitelná v online prostředí a při budování
brandu je čas od času potřeba s tím, jak vypadáte, něco dělat.

Osobně jsem s rebrandingem maximálně spokojený. Velký dík patří marketingovému oddělení OK HOLDING a agentuře 24/7, která grafickou podobu připravovala. Všichni odvedli velký kus práce. Přeji si, aby další „refresh“ přišel mnohem dříve, než tomu bylo tentokrát. Počítám tedy s tím, že za pár let se naše podoba zase trochu změní.

Jak změnu přijali klienti OK HOLDING, partneři a obchodníci OK KLIENT, popřípadě zástupci finančních institucí, s nimiž spolupracujete?

Mám za to, že přístup k designu a vnímání čehokoli má každý člověk nastavené trochu jinak. Nicméně mohu říct, že reakce jsou veskrze pozitivní. Na naší straně musíme ještě doladit některé grafické výstupy atp. Vše je o detailech, a na těch musíme průběžně pracovat.

Když jsme společně dělali před třemi lety rozhovor, byl jste součástí OK KLIENT jen chvíli. Zároveň jste měl na starost i klientské portfolio OK GROUP s celkovým předpisem ve výši 65 mil. Kč. Změnilo se u vás po této stránce něco?

Změnilo se mnohé. Uvědomil jsem si, že sedět zadkem na dvou židlích prostě nejde. Člověk následkem toho nedělá ani jednu věc na 100 %, a tomu pak samozřejmě odpovídají výsledky. Ze začátku mého působení v OK KLIENT jsem si chtěl vazbu s korporátním pojištěním udržet. Dnes však vím, že to nebyl dlouhodobě udržitelný stav. Klientský servis trpěl a kupily se i chyby ve správě. To si nemůžeme dovolit.

Činnost v OK GROUP jste tedy kompletně ukončil?

V průběhu těch tří let jsem postupně klientský kmen předával. Proces převodu správy dokončím na konci tohoto roku a v roce 2023 se budu věnovat výhradně činnostem spojeným s vedením a podporou OK KLIENT. Kromě toho se budu spolu s kolegy z vedení OK HOLDING dále podílet na jeho strategickém rozvoji.

Ráda bych se zeptala, na co se můžeme od začátku příštího roku těšit, kam chcete OK KLIENT dostat?

Ve finančněporadenském byznyse se pohybuje různá věková skupina obchodníků. Ve společnosti OK KLIENT máme poradce, kteří se řemeslu věnují 10, 15, klidně i 20 let, ale zároveň k nám přichází spousta mladých lidí. Z toho důvodu chci naši značku více posunout právě k nim. Oni budou hrát v dalších letech v tomto oboru prim.

Aktivně se budu podílet především na podpoře obchodu, pomáhat majitelům jednotlivých obchodních skupin s rozvojem jejich struktur a akvizicím struktur nových. Máme sice vybudovanou síť akvizičních manažerů po celé České republice, nicméně mě obchod vždy bavil, a proto se budu věnovat i přivádění nových obchodních partnerů, skupin finančních poradců, kteří budou chtít využívat naše služby.

Čeho si na nás naši obchodní partneři nejvíce cenili, byla spolehlivost, kapitálová síla a centrála, která vychází vždy vstříc. To se nemění, dobré zůstává. Zároveň musíme v průběhu roku 2023 zapracovat na našich marketingových aktivitách. Ať už online, anebo offline, bude o nás slyšet. Rebranding je pouze začátkem nové kapitoly.

Když se společně zamyslíme nad tím, v jaké kondici je finančněporadenský trh, jak byste situaci zhodnotil?

Covid neměl na toto odvětví de facto žádný negativní vliv. Uvidíme, co přinese aktuální situace s energiemi a vůbec celková nálada ve společnosti. V letošním roce se všechny finančněporadenské společnosti, ať už MLM nebo ty brokerpoolového typu, potýkají s výrazným propadem hypotečního trhu. Někteří byli na úvěrové odvětví soustředěni více, někteří méně.

Jsem zvědav, jakých skutečných výsledků v provizních obratech a výsledků hospodářských dosáhneme my – a samozřejmě i naše konkurence. Mám ale za to, že se i v dnešní době pohybujeme ve velmi perspektivním oboru a že ti, kteří to s prací myslí opravdu vážně, se nemusí ničeho obávat.

Tak, Radku, teď nadešel ten okamžik – pojďme se plácat po zádech. Jaké jsou výsledky OK KLIENT od začátku letošního roku?

Konečně jsme se k tomu dostali! Zaznamenali jsme zvýšení provizního obratu společnosti ve výši 12 %. Ano, krize v úvěrové oblasti je stále aktuální, ale vzhledem k tomu, že se OK KLIENT historicky nesoustředil na akvizice obchodních skupin zabývající se striktně nebo převážně tímto odvětvím, mohu říci, že oblast pojištění a investic tyto ztráty vyrovnala a naopak v nich výrazně rosteme. Oblast životního pojištění zaznamenala nárůst objemu produkce o 18 %, retailového neživotního pojištění o 51 %, pojištění vozidel o 10 % a investice o více než 50 %. Není to špatné, ale mohlo by to být ještě lepší. Pevně věřím, že pokud se setkáme opět za rok, OK KLIENT poroste ještě rychleji.

Sledujeme samozřejmě i růst počtu vázaných zástupců v jednotlivých oblastech. Ani ten dnes není v mnoha konkurenčních společnostech jistotou. V pojištění jsme nyní kousek od hranice 700 vázaných zástupců, v úvěrové oblasti je jich už přes 400 a téměř 400 v oblasti investic. Ano, vidím samozřejmě ty rozevřené nůžky mezi počty vázaných zástupců v pojištění, úvěrech a investicích, ale právě růst v posledních dvou oblastech je dnes nejvýraznější – meziročně téměř o 30 %.

Jsme se Štefanem Tillingerem oba zastánci udržitelného růstu, který má za výsledek i přiměřenou ziskovost celé firmy. Musíme si udržet to, co na nás naši obchodní partneři oceňují, a tím je zdravá ekonomika a jistota.

Velkou módou je dnes i růst, který je zapříčiněn nákupem celých finančněporadenských struktur, firem, anebo platby za přestup obchodníků od jednoho zprostředkovatele ke druhému. Jak se na tento trend díváte v OK KLIENT?

Na rovinu řeknu, že toho nejsem zastáncem. Pokud se rozhodnete pro nákup některé finančněporadenské struktury, v pořádku. Otázkou však zůstává, co vám z ní zbyde ve chvíli, kdy začnete pracovat na jejím přechodu pod svá křídla. Kolik poradců zůstane v původní servisní společnosti, kolik se nechá opravdu zasmluvnit pod novou apod. Zároveň kupujete retailový klientský kmen, který se nedá dost dobře řídit. OK KLIENT nikdy nikoho nekoupil a ani kupovat nebude.

Co se týká plateb majitelům finančněporadenských struktur za zajištění přechodu jejich obchodníků pod jiného samostatného zprostředkovatele, to je také dvojsečná zbraň. Pokud se někdo nechá koupit jednou, může se nechat koupit i podruhé, potřetí… Dnes máme na trhu konkurenční společnosti, kterým tento způsob růstu není cizí. Jistě, funguje jim to. Je však tento systém růstu dlouhodobě udržitelný?

Věřím, že OK KLIENT má co nabídnout i bez toho, aniž bychom museli nabízet jakékoli finanční protiplnění na začátku spolupráce.

Jak byste zhodnotil situaci uvnitř celého OK HOLDING?

Před nedávnem byly na serveru opojisteni.cz zveřejněny výsledky ankety TOP 30 pojišťovacích makléřů v České republice za rok 2021. OK HOLDING obhájil třetí místo a výrazně se přiblížil k místu druhému. Nutno dodat, že tato anketa hodnotí tržby jednotlivých společností. Kdybychom chtěli hodnotit předpis pojistného, jsme dnes regulérně ne na třetím, ale na druhém místě. V nastaveném růstovém trendu hodláme pokračovat a první místo si dříve či později připíšeme také.

Od založení mateřské společnosti OK GROUP uběhlo již 23 let. Historicky jsme působili jako společnost a skupina společností zaměřující se na pojištění, a dovolím si tvrdit, že pro obchodníky, kteří jsou výrazně soustředěni na toto odvětví, není dnes lepší místo na trhu, kde by mohli svoji činnost vykonávat a rozvíjet ji dál. Víme však, že v OK KLIENT to není a nemůže být jen o pojištění. Podpora v oblasti úvěrových a investičních produktů je dnes u nás na TOP úrovni a tomu odpovídá i růst počtu vázaných zástupců v těchto oblastech.

Radku, nemohli bychom tento rozhovor samozřejmě ukončit, aniž bych se zeptala na to, jaké novinky v oblasti IT v OK KLIENT plánujete v následujících měsících?

V listopadu proběhne grafická úprava našeho srovnávače a sjednávače autopojištění, zároveň bude doplněn o nové funkce. Totéž bude poté následovat u srovnávače a sjednávače retailového neživotního pojištění.

Interní systém nabídne obchodníkům možnost vytvořit si pro své zákazníky klientské zóny, jejichž prostřednictvím se bude moci zákazník kdykoli podívat, co má v rámci OK KLIENT sjednáno. Na propojení obchodníka a zákazníka v rámci celého IT procesu klademe velký důraz a budeme na něm usilovně pracovat i v budoucnu. Do konce roku spustíme také srovnávač a sjednávač cestovního pojištění.

Za mne již zbývá poslední otázka našeho rozhovoru. Jak byste čtenářům vysvětlil váš motiv pro vytvoření zadní strany tohoto vydání Ročenky časopisu PROFI Poradenství & Finance?

Jak je již nastíněno v názvu tohoto titulního článku, důležité je se z toho nezbláznit. Občas se mi zdá, že velká část z nás bere tento obor zbytečně velmi vážně. Čas od času je zapotřebí od vážnosti upustit, brát věci s větším nadhledem, pobavit se!

Logo_OK_KLIENT

***

Radoslav Kubiš ml. (34), místopředseda představenstva OK KLIENT

Svoji profesní dráhu započal v roce 2010 ve společnosti OK GROUP, zakládajícím členovi uskupení OK HOLDING. Od roku 2018 působí ve společnosti OK KLIENT, kde má na starost kompletní chod back office, podporu manažerů jednotlivých obchodních skupin, akvizice nových obchodních skupin a rozvoj společnosti jako takový. Zároveň se podílí na strategickém rozvoji celého OK HOLDING.

Mezi jeho záliby patří cestování, dobré jídlo a pití, umění a v poslední době i golf.