Důvěra v ekonomiku dále roste

Souhrnný indikátor důvěry (indikátor ekonomického sentimentu), vyjádřený bazickým indexem, se ve srovnání s březnem zvýšil o 3,3 bodu na hodnotu 97,2, při stejném vývoji obou jeho složek. Indikátor důvěry podnikatelů vzrostl o 2,8 bodu na hodnotu 98,0 a indikátor důvěry spotřebitelů se zvýšil o 5,8 bodu na hodnotu 92,9.

I dubnový průzkum ČSÚ potvrdil to, co naznačovaly už předchozí měsíce, a sice zlepšování sentimentu v české ekonomice. Stále více podniků i domácností už nepropadá takovému pesimismu jako na podzim, kdy naše ekonomika vstoupila do recese.

S výjimkou stavebnictví jsou firmy optimistické, pokud jde o vývoj poptávky či zakázek. Do dalších měsíců proto s nadějemi hledí průmysl, služby i obchod. Situaci ve stavebnictví komplikuje nejenom – jako již tradičně – nedostatek zaměstnanců, ale firmy začínají pociťovat i nedostatek nových zakázek. Na druhou stranu mají stále docela zásobu starších objednávek, díky kterým přečkají následující měsíce bez větší úhony.

V průmyslu jako největším tuzemském odvětví se aktuální optimismus opírá nejenom o lepší hodnocení současnosti, ale především o pozitivní očekávání vývoje v dalších měsících. Jde pravděpodobně o efekt zlepšení situace na energetických trzích a dodavatelských sítích, s nímž je spojeno i předpokládané oživení tuzemské ekonomiky v průběhu druhého čtvrtletí.

Do budoucna hledí pozitivně i spotřebitelé, kteří věří více nejenom ve zlepšení ekonomiky, ale už se ani tolik nebojí zhoršení vlastní finanční situace. Domácnosti se dokonce začínají po velmi dlouhé době méně obávat inflace a nezaměstnanosti.

Bohužel příliš přesvědčivě tentokrát nevyznívají inflační očekávání u firem. Ve službách a v průmyslu v posledním měsíci přesvědčení o potřebě zdražovat opět docela zesílilo.

Celkové výsledky průzkumu důvěry mezi firmami a spotřebiteli zapadají do scénáře postupného oživení ekonomiky od druhého čtvrtletí letošního roku. Po třech čtvrtletích recese se tak české hospodářství zřejmě navrací k pozvolnému růstu, k němuž bude přispívat i nižší inflace a lepší nálada spotřebitelů.

Petr Dufek, hlavní ekonom Banky CREDITAS