Časopis pro profesionální finanční poradce

Ekonomika dopadla i na kapesné

Image Proxy

Děti dostávají na účet v průměru o 12 % méně než loni

Vyšší výdaje v rodinách pocítily i děti. Podle dat o pohybech na Richee účtech Junior v Bance CREDITAS poklesly meziročně příjmy na dětských běžných účtech o 12 %. Namísto loňského průměrného měsíčního přítoku ve výši 742 korun letos děti dostávají jen 649 korun. Trendu se vymykají jen teenageři od 15 do 17 let, kterým se kapesné mírně zvýšilo. Klesají i příspěvky na spořicí dětské účty, z loňských průměrných 7 758 korun měsíčně je letos jen 5 463 korun.

„Průměrný loňský příspěvek na účet hodně odrážel věk: u dětí do 11 let byl 664 korun, ve věku 12-14 let byl 728 korun a u nejstarších mezi 15-17 lety byl 823 korun. Nejde v tom ovšem jen o kapesné, ale nejspíš i o příspěvky na další věci, které si děti a dospívající hradí mnohdy sami, například doprava a nárazové platby,“ říká Lucie Brunclíková, ředitelka komunikace Banky CREDITAS. „Když jsme srovnali průměrné příjmy na dětských účtech za prvních pět měsíců loňského a letošního roku, ukázalo se, že u dětí do 14 let došlo k významnému poklesu, zatímco u starších se příjem o 7 % zvýšil. To může souviset právě s tím, že ti si z účtu hradí třeba dopravu či školní obědy, které od února zdražily,“ dodává Lucie Brunclíková.
 
Významně méně peněz než vloni dostávají děti také na spořicí účty, meziročně se průměrný měsíční přítok snížil o 30 %. To je zajímavé v porovnání s „dospělými“ spořicími účty, kde se přítoky v rámci dostupné rezervy meziročně téměř nezměnily.

Za co děti a teenageři nejčastěji utrácejí, mapovala Banka CREDITAS již dříve. Vede občerstvení (39 % napříč věkem i pohlavím), starší děti a dívky si nejčastěji kupují oblečení (27 %), kluci zase rádi utrácejí za hry na mobil či konzole a doplňky k nim (10 %). Z dotazování vyplynulo, že až 85 % dětí a teenagerů, kteří mají účet, ho ovládá přes mobil nebo s ním má propojenou platební kartu. Bezhotovostní styk mezi dětmi obecně nad papírovými penězi vyhrává. Hotovost častěji při placení používá jen 38 % dětí, 62 % dává přednost bezhotovostním platbám. Teenageři přecházejí na bezhotovostní svět o dost rychleji než dospělí.

Aktuální číslo
Objednat »