Evropský automobilový trh na novém minimu

Ani dva roky po začátku pandemie se automobilovém trhu nedaří odrazit ode dna. Dá se hovořit o recesi tohoto odvětví, za kterým ovšem není slabá poptávka, ale přetrvávající problémy s dostupností povětšinou importovaných komponent.

Jde především o čipový „hladomor“, který trápí velkou část finálních výrobců osobních automobilů v Evropě.

Konkrétně v dubnu se prodeje osobních vozů v zemích EU meziročně snížily o necelých 21 % na 685 tisíc vozů. Povzbudivá nejsou ani statistiky za první čtyři měsíce roku, za které se trh propadl už o 14,4 %, respektive o půl milionu vozů.

Možná ještě lepší pohled na vývoj evropského automobilového trhu dávají roční úhrnné výsledky, podle kterých se v EU prodává méně aut než v době recese před osmi lety nebo v prvním roce pandemie. Fakticky si trh sedmadvacítky našel v ročním vyjádření nové dno 9,2 mil. vozů, což znamená, že oproti nejlepším letům se v EU prodává o 4 mil. aut (respektive o 30 %) méně.