Finanční poradci hypotéky nezdražují

Česká asociace společností finančního poradenství a zprostředkování (ČASF) se důrazně ohrazuje proti informacím, které zazněly v rozhovoru Tomáše Spurného, generálního ředitele Moneta Money Bank, pro pořad Inside Talks portálu Seznam Zprávy. Mimo jiné zde uvedl, že distribuce hypoték zdražuje hypoteční úvěry pro občany a poradci nehledají pro klienty nejlepší nabídku na trhu, ale jdou nejprve do banky klienta.

Členové ČASF v roce 2022 v roce zajistili pro své klienty hypotéky v objemu více než 73 mld. Kč. Je to přibližně 40 % všech hypoték poskytnutých loni na českém trhu. Pokud zohledníme i další subjekty na trhu, které se na distribuci hypoték podílejí, bylo loni ze strany distribuce takto zprostředkováno až 80 % všech hypoték.

Pro členy asociace je prvořadé, aby klienti získali nejlepší a nejkvalitnější řešení z těch, které se na trhu nabízí. Poradci vždy aktivně hledají pro klienty nejlepší sazbu. Srovnání nabídek bank je naprostý základ. Poradci totiž klientům poskytují komplexní poradenský proces, který mu banky nejsou schopny nabídnout, protože nabízejí pouze své produkty. Podstatné je, že poradci členských firem ČASF se dívají na aktuální finanční situaci klienta v celkovém kontextu, posuzují spolu s ním jeho finanční i životní plány a tomu uzpůsobují finanční nástroje, které jsou pro klienta vhodné a výhodné. Starají se tedy i o to, zda je hypotéka pro klienta vhodný produkt a zvládl ji splácet. Dívají se na jeho aktuální situaci a pokud by hypotéka byla pro něj příliš riskantní, doporučí ještě chvíli počkat a spořit. Rozhodně pro ně není hlavní nabídnout určitý produkt.

Není tak pravda, že poradce „skončí“ v první bance. Banky mají u hypotečních úvěrů rozdílné požadavky na klienty z pohledu podmínek, nastavení a služeb. Je to čistě obchodní soutěž bank, do které distribuce nezasahuje. Finanční poradce však vždy hledá pro klienta nejlepší produkt bankovních institucí, které má v portfoliu.

Co v rozhovoru Tomáše Spurného nezaznělo je, že pomoc poradců klientům nekončí sjednáním hypotéky, jak tomu bývá v bankách. Poradce klienta provází většinou celou dobou splácení hypotéky. Dobrý finanční poradce, tak jak je tomu u členů ČASF, poskytuje vždy klientům následný servis. Klíčové je, že mu pomáhá hledat nejlepší nabídku na trhu a poskytuje mu veškerý servis i v případě refinancování hypotéky. Není totiž výjimkou, že banka nabídne při refinancování současnému klientovi sazbu, kterou následně sníží, pokud klient díky pomoci poradce dodá výhodnější nabídku z jiné banky.

Provize za zprostředkování není rozhodně to, co hypoteční úvěry prodražuje, jak zaznělo v rozhovoru. Klienti neplatí poradcům žádné peníze navíc, zaplatí stejně jako v bance. Hypotéka tedy klienty „stojí“ stejně, jako při získání na pobočce banky, která si v tomto případě své náklady za její poskytnutí již zahrnuje do její ceny. U poradců však získávají navíc pomoc při orientaci na finančním trhu, srovnání různých nabídek a podporu po celou dobu, kdy hypoteční úvěr využívají.

Důrazně se tedy ohrazujeme vůči takto mediálně prezentovanému poškozování dobrého jména finančního poradenství a distribuce, bez které by bylo sjednávání hypotečních úvěrů daleko více omezeno.

Marek Černoch, výkonný ředitel ČASF