Časopis pro profesionální finanční poradce

Investiční realita roku 2025. Lidé chtějí byty, stát staví silnice

Closeup Tablet Engineers Pointing Tablet With Their Hands Jointly Design Use Renewable Energy With Wind Solar Energy Concept Using Renewable Energy
Zdroj: Freepik

Podle 85 % lidí by dostupné bydlení mělo být pro stát stejnou nebo větší investiční prioritou než doprava. Realita je ale úplně jiná.

Zatímco do výstavby veřejného dostupného nájemního bydlení letos stát investuje jen nízké jednotky miliard, do nových dopravních staveb je to kolem 110 miliard korun. Podle aktuálního průzkumu největšího rezidenčního stavitele Central Group by to přitom lidé chtěli spíše naopak. Podle 85 % z nich by totiž investice státu do dostupného bydlení měly mít stejnou nebo větší prioritu než doprava.

Podle průzkumu mezi 500 respondenty z celé ČR, který Central Group dnes představil na Setkání lídrů ve stavebnictví, by pro 51 % Čechů měly být investice do dostupného veřejného bydlení pro stát stejnou prioritou jako investice do dopravních staveb. Podle 34 % lidí by investice do dostupného bydlení měly mít dokonce prioritu vyšší.

Otázka průzkumu veřejného mínění

To je ve značném rozporu s tím, jaký je poměr letošních investic státu do těchto oblastí. Do výstavby dostupných nájemních bytů totiž letos investuje jen jednotky miliard Kč, zatímco do dopravních staveb kolem 110 miliard (zhruba 20× více).

„Lidé by mnohem raději dostupněji bydleli, než jezdili po nových dálnicích. Ale poměr státních investic do dopravy a do dostupného bydlení tomu absolutně neodpovídá. Je to i odrazem dlouhodobé ignorace a impotence státu řešit otázku dostupnosti bydlení, která je u nás proto nejhorší v celé Evropě. Myslím, že tohle téma bude letos rozhodovat volby,“ říká zakladatel a šéf největšího rezidenčního stavitele Central Group.

Nízká úroveň státních investic do výstavby

Velmi nízkou úroveň státních investic do bytové výstavby ilustruje i to, že jen Central Group do výstavby nových bytů v Praze investuje více než 3x tolik, co stát do bytové výstavby v celé ČR.

Zatímco stát má do poloviny příštího roku na investice do bydlení prostřednictvím programů Státního fondu podpory investic (SFPI) a Národní rozvojové banky (NRB) připraveno zhruba 9 miliard korun, největší český rezidenční stavitel aktuálně již staví projekty s více než 3000 novými byty za více než 25 miliard korun a dalších více než 1000 bytů ještě letos začne stavět.

Nový systém pro bytovou výstavbu?

Zvýšení státních investic do nové bytové výstavby a masivnější výstavba ze strany měst a obcí je nutností. K tomu, aby mohly vznikat veřejné dostupné byty skutečně ve velkém je ale potřeba vytvořit i aparát, který tuto masivnější výstavbu umožní. Například již zmiňované dopravní stavby velmi těží ze specializovaného Dopravního a energetického stavebního úřadu (DESÚ). Podobný krok by velmi pomohl i bytové výstavbě.

Do veřejné výstavby je navíc potřeba zapojit i know-how a finance veřejného sektoru, tedy především developery a banky. Velký potenciál pro nastartování veřejné výstavby ve velkém má například systém DESIGN-BUILD od Iniciativy pro dostupné bydlení, což je efektivní „baťovský systém“ výstavby dostupných bytů městy a obcemi po celé ČR s možností využití optimalizovaných typových řešení.

„Masivnější veřejná výstavba je nezbytná, jde ale jen o jeden z kroků ke zlepšení dostupnosti bydlení. Zcela zásadní je především zrychlit a zjednodušit povolování staveb. Bez toho se nikam nehneme. Nutné je ale také zrychlit a zpružnit územní plánování, aby bylo vůbec kde stavět. A potřeba je zmírnit i neskutečnou přeregulovanost stavebnictví, která dusí a zdražuje bytovou výstavbu,“ dodává Kunovský.

Čtyři klíčové kroky, jak zlepšit dostupnost bydlení v ČR

Central Group na zhoršující dostupnosti bydlení v ČR upozorňuje dlouhodobě a pojmenovává i 4 konkrétní klíčové kroky ke zlepšení situace. Tyto navrhované kroky odpovídají i doporučením odborníků z Národní ekonomické rady vlády (NERV).

1. Zrychlit a zjednodušit povolování

Klíčovým faktorem pro zlepšení dostupnosti bydlení je zajištění dostatečné nabídky bytů na trhu, a to vlastnických, nájemních nebo družstevních, soukromých nebo veřejných. Hlavní je, aby nové byty vůbec vznikaly. Je proto nezbytné odstranit byrokratické překážky a zásadně zjednodušit a zrychlit procesy povolování a výstavby.

2. Zmírnit přeregulovanost stavebnictví

U stavebních norem je potřeba najít zdravou rovnováhu mezi ekologickým přístupem a cenovou dostupností. Přeregulovanost stavebnictví podstatně komplikuje a prodražuje výstavbu, čímž omezuje nabídku bydlení a poškozuje ekonomiku. Je proto nutné pečlivě vyhodnocovat, zda náklady, které aplikace jednotlivých norem vyvolá, nepřevyšují jejich přínos. České stavební normy jsou v řadě případů zbytečně přísnější než třeba ty v Německu nebo Rakousku.

3. Zlepšit územní plánování, aby bylo kde stavět

Nezbytným předpokladem pro rozsáhlejší novou výstavbu je i dostatek pozemků, na kterých je možné stavět. Zastaralé územní plány ale v řadě případů neodpovídají potřebám měst a obcí a proces jejich změn trvá často mnoho let. Tato rigidita velmi zdržuje, omezuje a prodražuje novou výstavbu a je jedním z hlavních důvodů zhoršující se dostupnosti bydlení.

Systém územního plánování je proto zcela nezbytné upravit tak, aby poskytoval dostatek ploch pro rozvoj, přehnaně neomezoval novou výstavbu, a naopak umožnil pružněji reagovat na měnící se potřeby měst a obcí, především pak v oblasti bydlení a při využití brownfieldů.

4. Stavět dostupné byty městy a obcemi „ve velkém“

Dostupnost bydlení nevyřeší pouze komerční výstavba soukromého sektoru. Je potřeba nastartovat i výstavbu dostupných bytů samosprávami, a to „ve velkém“. Ve veřejných rozpočtech ale není na tuto výstavbu dostatek prostředků a veřejný sektor pro to ani nemá dostatek zkušeností. Je proto zcela nezbytné i do tohoto typu výstavby zapojit soukromý sektor. Tedy developery s jejich know-how a banky s jejich financemi.

Zásadním impulsem pro veřejnou výstavbu může být nový zjednodušený systém DESIGN BUILD od Iniciativy pro dostupné bydlení (IDB). Jde o efektivní „baťovský systém“ výstavby dostupných bytů městy a obcemi po celé ČR. A to s možností využití optimalizovaných typových projektů.

Redakce

Aktuální číslo
Objednat »