Leden přinesl další mírný pokles cen povinného ručení a také konec papírových dálničních známek

Ilustrační foto, zdroj: Pixabay

Hodnota Broker Consulting POVIndexu činila v lednu 6620 korun, a zaznamenala tak meziměsíční pokles o 82 korun. Průměrná hodnota tohoto ukazatele od zahájení jeho sledování v srpnu 2019 až do současné doby dosahuje 6929 korun. Za uvedených 6620 korun bylo v lednu podle POVIndexu možné sjednat povinné ručení pro vůz Škoda Octavia 1,6 TDI, 85 kW, což je typický vůz českých domácností.

Index je složen z uvedených limitů povinného ručení v poměrech 55 % pro limity 150/150, 36 % pro limity 100/100 a 9 % pro limity 200/200. Zatímco u cen povinného ručení přinesl leden pouze mírnou změnu, u dálniční známky došlo ke změně zcela zásadní.

POVIndex průměruje cenu za celou republiku, v jednotlivých regionech se pak průměrná výše liší. V Praze se majitelé vozidel musí připravit na ceny v průměru o 8,7 % vyšší, zatímco ve městech o velikosti Benešova naopak průměrně ušetří 10,5 %. Rozdíl v cenách je dán konkrétními daty o nehodovosti, takže i dvě města srovnatelné velikosti mohou být v různých krajích naceněná odlišně. Podle zákona je u povinného ručení nejnižším limitem pojistného krytí 35 milionů korun. Odborníci se však shodují, že tato hodnota už v současnosti není dostatečná, zejména u vážných dopravních nehod, kdy vedle škody na vozidlech dochází i ke zranění osob a poškození budov či dopravních komunikací. Z tohoto důvodu by měl limit plnění činit alespoň 50 milionů korun.

Povinné ručení ruku v ruce s havarijním pojištěním

Povinné ručení musí mít uzavřené každý majitel vozidla, kterému byla přidělena registrační značka či technický průkaz a je používáno na veřejných komunikacích. Vztahuje se i na elektrokola a koloběžky s motorem o výkonu nad 250 W. Bez povinného ručení hrozí majiteli vozidla pokuta v řádech desetitisíců korun. Vedle povinného ručení týkajícího se úhrady škody způsobené jiným osobám by měl mít majitel sjednáno i havarijní pojištění sloužící ke krytí škod na vlastním majetku.

„Škody na vlastním vozidle nezřídka výrazně převyšují škody způsobené třetím stranám. Podle statistiky České asociace pojistitelů za rok 2020 má dnes nějakou formu havarijního pojištění sjednanou pouze 87,6 % majitelů vozidel,“ říká Jiří Váchal, analytik neživotního pojištění Broker Consulting.

GRAF_POVindex_leden_2021

Přechod z papírové dálniční známky na elektronickou

31. leden přinesl motoristům zásadní novinku, kdy po čtvrtstoletí skončila platnost nalepovacích dálničních známek. Ty jsou nově k dispozici pouze v elektronické podobě. Změna se však netýká jejich ceny, i letos tak roční dálniční známka pro osobní automobily do 3,5 tuny stojí 1500 korun, známka na 30 dní je k dostání za 440 korun a varianta na 10 dní vyjde na 310 korun.

Pro tzv. ekologické vozy – na zemní plyn či biometan – platí poloviční cena dálniční známky a např. elektromobily jsou od placení zcela osvobozeny. Známku lze zakoupit jak prostřednictvím internetu, tak na vybraných obchodních místech, jako jsou čerpací stanice, pobočky České pošty nebo samoobslužné kiosk zejména v příhraničních oblastech.

„Výhodou roční elektronické známky je její klouzavá platnost. Nově už přímo nekopíruje kalendářní rok, ale pokrývá období 365 dní od data, které si motorista sám zvolí,“ popisuje Jiří Váchal, a dodává: „Novinkou pro lepší komfort motoristů je také automatické upozornění e-mailem nebo SMS zprávou na blížící se konec platnosti roční známky.“

Koronavirové“ prodloužení platnosti STK

Podle celoevropského nařízení mohli řidiči, kterým vypršela platnost STK mezi 1. únorem a 31. srpnem 2020, odložit technickou prohlídku o sedm měsíců. Mnozí z těchto řidičů tak STK absolvují až v první půli letošního roku. Podle Jiřího Váchala zůstávají ceny za technickou prohlídku osobního vozu či dodávky srovnatelné s minulým rokem, čili mezi 900 a 1100 korun. Měření emisí u vozů na benzinový motor startuje od 700 korun, u nafty začíná na 1000 korunách a u plynu (LPG, CNG) ještě o dvě stě korun výše. U nových vozů je třeba STK absolvovat nejpozději po čtyřech letech, poté každé dva roky, kdy je také nutné nechat provést kontrolu emisí. Ojeté vozy musí mít STK každé dva roky.

„Řidičům doporučuji svědomitě dodržovat termíny technických kontrol. Těm, kteří jezdí s propadlou technickou, hrozí při silniční kontrole pokuta až do výše 2000 korun. Ještě horší situace nastane, pokud policie posoudí vozidlo jako technicky nezpůsobilé. V takovém případě řidič riskuje nejen pokutu 5000 až 10 000 korun, ale také zákaz řízení na šest měsíců až jeden rok,“ upozorňuje Jiří Váchal z Broker Consulting.