Časopis pro profesionální finanční poradce

Maloobchod na vzestupu

Shopping Basket Full Variety Grocery Products Isolated White 3d Illustration

Nárůst však ovlivňuje i nízká srovnávací základna

Srpnová čísla potvrzují pokračující nárůst nákupů v obchodech. Meziroční tempo tentokrát dosáhlo 5,3 %, avšak nelze úplně přehlížet fakt, že loni touto dobou maloobchod klesal o 3 %. Nízký srovnávací základ tak vlastně sílu letošního výsledku relativizuje.

Kterým obchodům se letos skutečně daří?

Především jsou to internetové obchody, které zažívají boom a jejich reálné tržby už téměř atakují rekordní lockdownový březen 2021. Tyto obchody dokážou díky rozšiřující nabídce a rychlé logistice oslovovat více zákazníků a měnit jejich nákupní schémata. Tradičně silný růst zaznamenávají i obchody s kosmetikou, které mají téměř o třetinu vyšší reálné tržby než v roce 2019. Silné prodeje hlásí i farmacie a nespecializované prodejny.

Pokud jde o potraviny, tak jich nakupují lidé jen o 1,6 % více než loni, a to znamená že o desetinu méně než v roce 2019. Výrazně nižší reálné tržby než před covidem mají stále obchody s oblečením a obuví, které si ovšem polepšily díky výraznému zdražení zboží. 

Meziroční čísla jsou ve vleku nízké základny, takže když se podíváme na vývoj od začátku letošního roku, je vidět nárůst reálných tržeb o 3,7 %. Nedá se proto hovořit o nějakém bezbřehém proinflačním nákupním boomu, který by měl znepokojovat centrální banku. Za celý letošní rok tržby v obchodech pravděpodobně vzrostou o přibližně 4,5 %.

Text Petr Dufek, hlavní ekonom Banky CREDITAS, foto Freepik

Aktuální číslo
Objednat »