Říjnové výsledky maloobchodu ukazují, že propad maloobchodu už konečně začíná přece jen brzdit. Ve srovnání s předchozím měsícem se tržby obchodníků zejména díky lepším prodejům vybavení pro domácnosti a oblečení zvýšily o 0,6 %, meziročně ale vykazují pokles o 1,4 %.
Vypadá to, že některé obchody – zejména s vybavením domácností – si tentokrát polepšily díky zlevnění. Probudily se i internetové obchody, které upínají svoji pozornost na Vánoce, protože jejich letošní výsledky nejsou také příliš přesvědčivé. Celý tento segment prochází obdobím konsolidace, respektive koncentrace, a o jeho konečném výsledku rozhodnou právě nadcházející svátky.
V meziročním srovnání jsou ovšem tržby stále na sestupu, i když tentokrát vykazují pokles jen o 1,4 %. Vzhledem k naplněnosti skladů, kterou pravidelně potvrzují průzkumy, to rozhodně není povzbudivý výsledek.
Základní příběh se nemění – inflace stále snižuje kupní sílu domácností, které si pak z obchodů odnášejí méně zboží, i když za něj platí podstatně více než v roce 2019. V kasách obchodníků letos v říjnu skončilo v průměru o 23 % více korun než v průměrném měsíci posledního předcovidového roku, i když si lidé z obchodů odnesli o 5 % méně zboží.
A nejinak tomu bude i v dalších měsících. Maloobchod se proto letošní rok zakončí reálným propadem o necelých pět procent.
Petr Dufek, hlavní ekonom Banky CREDITAS