Maloobchod zůstává v depresi

Tržby českých maloobchodníků (bez automobilového segmentu) vykázaly v březnu dramatický propad, když se v meziročním vyjádření snížily reálně o 8,1 %, zatímco trh počítal s „pouze“ s -6,6 %. Meziměsíčně tento výkon odpovídá poklesu o 0,7 % (po sezónním očištění). Objem zboží nakoupený zákazníky se tak nachází nejníže od dubna roku 2020, tedy období první vlny koronavirové pandemie. Pokud bychom ale odmysleli právě mimořádné pandemické období, pak se maloobchodní tržby aktuálně nacházejí nejníže dokonce od srpna roku 2018.

V nominálním vyjádření – tedy zohledňujícím pouze objem utracených peněz, nikoli množství nakoupeného zboží – tržby naopak meziročně narostly, a to o 1,4 %. Dramatický rozdíl mezi rostoucím objemem útrat a klesajícím množstvím zboží jde pochopitelně na vrub rozdivočelé inflaci.

Nejprudší pokles reálných tržeb meziročně hlásí specializované prodejny s výrobky pro domácnost, kde se jedná o drtivých -18,4 %. Nedařilo se ovšem ani v obchodech s počítačovým a komunikačním zařízením (-10,4 %), s potravinami (-8,7 %) či s kosmetickými a toaletními výrobky (-6,7 %). Jediným segmentem, který reportuje meziroční nárůst tržeb, jsou pohonné hmoty, kterých se prodalo o 2,4 % více. Relativně slušně se pak drží i prodejci farmaceutického a zdravotnického zboží (-1,3 %).

Meziměsíčně došlo reálně k nejprudšímu poklesu v obchodech s počítačovým a komunikačním zařízením (-5,6 %), oděvy a obuví (-4,7 %) a výrobky pro domácnost (-2,1 %). Pomalu se naopak vzpamatovává prodej ve stáncích a na trzích (+2,7 %), byť i ten zůstává z historického srovnání ve výrazném útlumu. Mírný růst je evidován i u pohonných hmot (+0,6 %) a pouze kosmetický pokles hlásí obchody s potravinami (-0,3 %).

Pokračující útlum maloobchodních tržeb není ve světle propadu českých reálných příjmů a mrazivé spotřebitelské nálady z letošní zimy vyloženě šokující, byť v březnu poněkud překvapil svou intenzitou. Čeští spotřebitelé se evidentně snaží omezit své útraty hlavně ve zbytných segmentech, zatímco například u potravin se jejich nákupy zřejmě nacházejí u svého minima a další šetření zde není, navzdory pokračujícímu zdražování, dost dobře možné. Podle nás by ovšem březen již mohl představovat dno a předpokládáme, že následovat bude odražení. K němu dopomůže pozorovaný pokles obav českých domácností z dalšího zhoršování ekonomické situace, uklidnění na trhu s energiemi a také menší pokles reálných mezd, než jakého jsme byli svědky minulý rok. Na nijak oslnivý rok v maloobchodě to ovšem stačit nebude a realisticky v něm lze letos počítat s průměrným propadem poblíž 5 %.

Vít Hradil, hlavní ekonom CYRRUS