Maloobchodní tržby proti únoru takřka beze změny

200 Czech korun bills and calculator with glasses and pen. Tax payment season concept or investment solutions. Financial planning or accountant paperwork

Maloobchodní tržby si v březnu připsaly slušné meziroční tempo, když bez aut rostly o 5,4 %. Dáno je to ale především nízkou srovnávací základnou, kdy před rokem se česká ekonomika potýkala s dopady pandemie. Reálnější obrázek tak ukazuje meziměsíční tempo, podle kterého tržby poklesly o 0,1 %. Mírné revize o půl procentního bodu směrem dolů se pak dočkal únorový výsledek maloobchodu.

Tempo maloobchodních tržeb je stlačováno vysokou spotřebitelskou inflací, která snižuje kupní sílu domácností. Samotná inflace v březnu dosáhla 12,7 % a v dubnu opět nečekaně zrychlila na 14,2 %. Růst nominálních mezd tak nemá šanci držet tempo.

Samotný rozklad jednotlivých odvětví je silně ovlivněn lockdowny z minulého roku. Tržby v odvětví oděvů a obuvi tak rostly o více než 200 %. Ve srovnání s předpandemickým rokem 2019 jsou ale i tak o zhruba čtvrtinu nižší. O více než 13 % naopak meziročně poklesly tržby na internetu. Ty samotné tak z celkového meziročního výsledku ubraly téměř 3,5 procentního bodu.

Meziměsíční rozklad reflektuje mj. březnový rapidní růst cen pohonných hmot. Reálné tržby za pohonné hmoty tak vůči únoru poklesly o 2 %. Mírně klesaly i reálné tržby za nepotravinářské zboží (-0,3 %), naopak vzestup zaznamenaly tržby u potravin (+1,0 %).

Příští měsíce budou poznamenány silnou nejistotou. Ukazatele spotřebitelské důvěry již nyní varují před slabšími maloobchodními tržbami v nejbližších měsících. Nejnovější inflační šok vyvolaný válkou na Ukrajině zdražuje především ceny nezbytných statků jako jsou potraviny a energie. To znamená, že v reálném vyjádření musí spotřebitelé, jejichž růst nominální mzdy na inflaci nestačí, šetřit na zbytných statcích. Směrem dolů jsme proto přehodnotili odhad na celkový vývoj maloobchodních tržeb v roce 2022. Původně jsme očekávali průměrný růst maloobchodních tržeb vyjma aut o 4 % (s auty 4,5 %). Nově očekáváme že tržby bez aut vzrostou v průměru o 0,8 %. Slabé prodeje automobilů naopak budou pokračující zátěží a s auty tak maloobchod podle našeho odhadu poklesne o 0,6 %.

Vratislav Zámiš, analytik Raiffeisenbank