Chtějí začít s investicemi, ale nevědí jak. Generaci Z chybí finanční gramotnost, ukázal průzkum
Jen 16 % příslušníků generace Z ví, co znamená zkratka ETF. A ačkoli se většina z nich snaží ušetřit nějaké peníze a ráda by je zhodnotila v akciích, jejich úspory často kvůli nedostatku znalostí nečinně leží na spořicích účtech. Ukázal to nedávný průzkum agentury Ipsos, který si nechal zpracovat investiční startup Fondee.
„Čtvrtina oslovených vůbec neví, jak s investicemi začít. Pozitivní zprávou ale je, že mladí si tento problém uvědomují a volají po zavedení příslušné výuky do škol. Celých 61 % z nich si přeje, aby se v lavicích o investování mohli něco naučit,“ uvádí spoluzakladatelka platformy Fondee Eva Hlavsová.
Průzkum proběhl na reprezentativním vzorku 500 příslušníků tzv. generace Z, tedy lidí ve věku 16 až 26 let. Odhalil například, že 65 % mladých usiluje o to, aby každý měsíc ušetřili nějaké peníze a dali si je stranou. Nicméně až 39 % si tyto našetřené peníze nechává na spořicím účtu. Ve zhodnocování peněz vytouženým způsobem jim totiž mnohdy brání neznalost. „U dívek je přitom tento důvod mnohem častější, uvedly ho ve 42 %,“ říká Hlavsová. „Rozdíl mezi pohlavími je zřetelný i na podílu aktivně investujících. Z oslovených mladých mužů investuje 56 %, ženských investorek je mezi mladými jen 26 %,“ dodává. „Přitom když si člověk odloží tisíc korun měsíčně se zhodnocením 7 %, může mít za deset let přes milion. Neinvestovat může vyjít draho.“
Chtějí dostat investice do lavic
57 % oslovených mladých si přeje, aby je někdo začal dříve vzdělávat ve finanční gramotnosti, a 61 % by chtělo, aby se o investování učilo ve škole. „To je myslím jasný signál pro české školství, aby konečně věnovalo finanční gramotnosti v rámcových vzdělávacích programech náležitý prostor,“ komentuje data spoluzakladatelka investiční platformy. „Mladá generace bohužel nemá ve svém okolí příliš mnoho zdrojů, o které se informačně opřít. Z odpovědí vyplynulo, že k investicím mladé vede jen 6 % rodičů. Není divu, starší generace v Česku totiž podle dat svým úsporám také nerozumí,“ dodává Hlavsová.
Průzkum zároveň odhalil, že pouhých 5 % mladých dokáže říct, co je to ESG investování. „Navzdory tomu, že klima a udržitelnost jsou tématem hlavně mladých, jen 16 % z nich chce investovat do firem, které jsou společensky zodpovědné. Jen pro 10 % z nich je důležité, aby jejich investice neprohlubovaly klimatickou krizi. To je další kontrast v porovnání se situací na Západě,“ uvádí spoluzakladatelka startupu.