Na hory či do přírody? Jen do vlastního

Ilustrační foto, zdroj: Pixabay

Hotelnictví je pandemií a opatřeními s ní spojenými dotčeno opravdu citelně. Krize ale v této oblasti rovněž otevřela nečekanou obchodní příležitost. Píše o ní Tereza Kouklová z SFG Holdingu.

V boji se světovou pandemií padají všemožná ubytovací zařízení jako pěšáci. Byznys se v podstatě zcela zastavil: když dnes jedete na služební cestu, je v hotelu s několika desítkami pokojů pět hostů. Majitelům docházejí síly, peníze, vůle, naděje.

A mnozí prodávají. Za velice zajímavé ceny.

My sami evidujeme už přes pět desítek nabídek na hotely různých typů a velikostí, od dvaceti po sto padesát pokojů. Ve městech, na horách.

A coby developeři přemýšlíme nad novou možností, kterou nám trh otevřel – zda by bylo možné, reálné a funkční hotely, které mají podobné zázemí jako klasické činžovní domy, přestavět a zkolaudovat jako apartmánové bydlení.

Jsme přesvědčeni o tom, že kupce si takové byty najdou. Vždyť jak se zdá, vlastní nemovitost například na horách bude ještě nějakou dobu jednou z mála legálních možností, jak se na čerstvý vzduch podívat.

Právě jednáme s několika majiteli a jeden projekt na českých horách už jsme dokonce koupili a na jeho úpravách pracujeme.

x-35
Tereza Kouklová je odbornice na finance, úvěry a firemní ekonomiku. Věnuje se rovněž developerským aktivitám od akvizic a posuzování přes výstavbu a řízení projektů po prodej nemovitostí. V roce 2014 založila společnost Success IN Finance specializující se na hypoteční úvěry, financování a investice do nemovitostí a developmentu, která v roce 2019 spojením s firmou Finin Group vytvořila SFG Holding. V něm působí na pozici místopředsedkyně představenstva. Na starosti má denní řízení společnosti, přípravu plánů nebo vytváření různých forem spolupráce.

Pak je tu ještě jedna věc: prostředky. Banky hotelnictví financovat v podstatě odmítají, svolné jsou jen u těch největších nadnárodních řetězců.

Dobrá zpráva ale zní: k penězům na hotely se dostat lze.

Možná jste si v nedávné době všimli billboardů, které po celém Česku „rozesel“ majitel jednoho nejmenovaného hotelového řetězce. Nabízí hotelům, kterým se provoz zadřel, že jim „půjčí“ svůj management a pomůže jim znovu se rozhýbat.

A podobně to umíme my – s financováním. Spolupracujeme se třemi českými bankami, které jsou schopné a ochotné hotelnictví podpořit. Pokud tedy investoři přemýšlejí, že by koupili hotel třeba právě za účelem jeho přestavění, mohou se k bankovním penězům dostat. Navíc za přijatelnějších podmínek než u nebankovních institucí nebo fondů.

Samozřejmě je nezbytné, aby investor měl nějaké zkušenosti s provozem ubytování a podobných typů byznysu – a zároveň aby disponoval zhruba třiceti až čtyřiceti procenty vlastních zdrojů.

Což, jak pozoruji situaci na trhu, by takový problém být neměl. Znám totiž řadu investorů, kteří aktuální krizi nepřímo předvídali, ale tak nějak tušili v kostech. Udělali si proto včas zásoby peněz a dnes tak mají hotovost, kterou potřebují utratit. Pouštějí se do přípravy projektů, které nějakou dobu zaberou a s nimiž vyjdou ven až za čas. 

Jejich nedílnou součástí samozřejmě budou veškerá hygienická opatření, což je z dnešního pohledu novinka, ovšem jak se zdá, stává se z ní stálice. Mám teď na mysli věci jako pravidelné čištění a desinfekce všech pokojů a dalších prostor ozonem, zajištění provozu tak, aby se lidé co možná nejméně potkávali a podobně. Tohle se podle mne postupně zautomatizuje a vzniknou nové standardy a vlastně i zcela nové obory a podnikatelské příležitosti.