Časopis pro profesionální finanční poradce

Nálada firem i spotřebitelů se dál zhoršuje

Econimical Crisis Concept Spread World Economy Is Down 3d Illustration
Zdroj: Freepik

Ani srpnové výsledky podnikatelského a spotřebitelského sentimentu nepřinesly dlouho vyhlížený obrat k lepšímu.

Po krátké vlně opatrného optimismu ve druhém čtvrtletí, který byl nesený pozitivním očekáváním, se opět firmy i spotřebitelé po většině smířili s realitou. Souhrnný indikátor důvěry se oproti červenci snížil o 1,4 bodu na hodnotu 93,7, při stejném vývoji obou jeho složek. Indikátor důvěry podnikatelů se snížilklesl o 1,5 bodu na hodnotu 93,0 a indikátor důvěry spotřebitelů poklesl o 1,1 bodu na hodnotu 97,3.

Mírné zlepšení je vidět pouze v průmyslu. Ne že by se situace v tomto odvětví nějak zázračně dramaticky změnila a začaly třeba přibývat nové objednávky. Vypadá to, že zde převážila víra, že v následujících třech měsících musí být lépe.

O nějakém silném příznivém fundamentu tedy zatím nemůže být ještě řeč, zvlášť když se podíváme na vývoj situace v německém průmyslu, na kterém je ten český bytostně závislý.

Ve všech odvětvích se snižují očekávání ohledně dalšího vývoje poptávky, což nedává vůbec pozitivní signál z pohledu ekonomického růstu. Zdá se, že česká ekonomika bude i nadále přešlapovat více méně na místě. Pokud za celý rok dosáhne jednoprocentního růstu, bude to ještě možné považovat za úspěch.

Pesimističtější jsou ohledně budoucnosti i spotřebitelé, kteří se opět více obávají vývoje ekonomiky i své vlastní finanční situace v následujících dvanácti měsících. Zvýšily se navíc i jejich obavy z inflace a nezaměstnanosti. To spíše nahrává opatrnosti při utrácení, a tedy i nižšímu růstu spotřeby, na které je současný růst ekonomiky primárně založený.

Na dnes zveřejněných výsledcích nálad je vážně těžké najít něco pozitivního.

Text Petr Dufek, hlavní ekonom Banky CREDITAS, foto Freepik

Aktuální číslo
Objednat »