ČBA upozorňuje na nárůst kybernetických útoků, které cílí na klienty bank po celém Česku. Jen za prvních sedm měsíců tohoto roku bylo napadeno 49 436 klientů, meziročně o 37 % více.
Díky efektivním zásahům se podařilo bankám od počátku roku ochránit svým klientům více než 4 miliardy korun, přičemž nejvyšší doposud zachráněná částka na jednoho klienta činila 13 milionů korun. Přesto škody způsobené e‑šmejdy dosáhly 845 milionů korun. V meziročním srovnání se jedná o nárůst o 9 %. Průměrná škoda na klienta se oproti loňsku snížila na 17 083 Kč z předchozích 21 439 Kč.
Tento pokles je výsledkem nejen intenzivní práce bank na detekci podvodů, ale i stále účinnější edukace veřejnosti, kterou ČBA a její partneři realizují. V návaznosti na tyto aktivity Česká bankovní asociace ve spolupráci s Policií ČR a NÚKIB spouští další ročník rozsáhlé celonárodní vzdělávací kampaně #nePINdej! která se nese v duchu využití umělé inteligence, jako stále častější praktiky e‑šmejdů.
Vzestup kyberútoků a boj s nimi pomocí AI
Rok 2024 přináší další nárůst kybernetických útoků na bankovní klienty, přičemž technologie umělé inteligence (AI) je stále častěji využívána nejen e‑šmejdy, ale i bankami a bezpečnostními složkami k jejich odražení. Banky již několik let investují do AI, která jim umožňuje lépe identifikovat a předcházet podvodům.
„Kyberbezpečnost je pro bankovní sektor absolutní prioritou. Banky dlouhodobě investují značné prostředky do ochrany svých klientů a do prevence odhalování podvodů. Umělá inteligence se stává stále důležitějším nástrojem, který nám pomáhá rychle a efektivně identifikovat hrozby a minimalizovat jejich dopady. Bohužel ji však stále častěji zneužívají i e‑šmejdi, kteří ji využívají k vytváření stále sofistikovanějších podvodů. Naše kampaň #nePINdej! proto nejen varuje před těmito hrozbami, ale také aktivně využívá podobné technologie k edukaci a prevenci,“ říká Jan Juchelka, prezident České bankovní asociace.
Umělá inteligence se stala klíčovým nástrojem bank v boji proti kyberpodvodům a je využívána již řadu let. Díky pokročilým algoritmům jsou banky schopny analyzovat obrovské množství dat v reálném čase a identifikovat podezřelé aktivity ještě předtím, než dojde k útoku. Tato technologie jim umožňuje předcházet podvodům s vyšší přesností a rychlostí, čímž efektivně chrání své klienty před finančními ztrátami.
S využitím AI jsou útoky e‑šmejdů nebezpečnější
Umělou inteligenci nevyužívají ale jen finanční instituce, stále častěji se stává zbraní v rukou e‑šmejdů. S jejím rostoucím využitím zaznamenává Policie České republiky stále sofistikovanější kybernetické útoky, které se čím dál více zaměřují na lidský faktor a zneužívají důvěru obětí.
„Útočníci dnes často využívají moderní technologie, jako je umělá inteligence, aby vytvořili podvody, které jsou stále obtížnější k odhalení. Mezi jejich nejčastější taktiky patří deepfake videa, která dokážou věrně napodobit hlas nebo tvář konkrétní osoby, a podvodné telefonáty (vishing), kde dokáží napodobit telefonní číslo banky. Další častou metodou jsou investiční podvody, při nichž lákají oběti na zdánlivě snadný a velký výdělek,“ říká policejní prezident genpor. Mgr. Martin Vondrášek.
„Ve spolupráci s Českou bankovní asociací se proto zaměřujeme na preventivní aktivity, které mají za cíl zvýšit informovanost veřejnosti a posílit její odolnost vůči těmto hrozbám. Kampaň #nePINdej! letos reaguje na tyto nové typy útoků a snaží se veřejnost vybavit potřebnými znalostmi, jak se jim bránit,“ doplňuje.
Bez investic do AI se kyberútokům nelze ubránit
Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) rovněž potvrzuje, že umělá inteligence zůstává klíčovým prvkem v boji proti kybernetickým hrozbám. Tato technologie hraje stále významnější roli, zejména v souvislosti s novými výzvami, které přináší rok 2024. Generativní umělá inteligence, jako jsou chatboti na bázi velkých jazykových modelů (LLM), se stává nejen nástrojem ochrany, ale bohužel i zbraní v rukou útočníků. Očekává se, že s rostoucími schopnostmi těchto technologií, včetně tvorby deepfake videí, zvukových záznamů a sofistikovaných phishingových útoků, budou kybernetické hrozby ještě intenzivnější a mnohem hůře rozpoznatelné.
„Chatboti a další AI nástroje, které byly vyvinuty s dobrými úmysly, jsou stále častěji zneužívány k šíření škodlivých kódů nebo k vytváření věrohodných podvodů,“ říká Lukáš Kintr, ředitel NÚKIB. „V této souvislosti je nezbytné, aby se investice do výzkumu, technologií a odborníků na AI v oblasti kybernetické bezpečnosti výrazně navyšovaly. Musíme posílit naši obranu proti těmto narůstajícím hrozbám. Bojovat ohněm proti ohni je v tomto případě klíčové. Pouze kombinací moderních nástrojů využívajících AI, spolu s odborníky, kteří s nimi umí pracovat, a osvětou široké veřejnosti, můžeme dosáhnout účinné obrany,“ dodává.
Kampaň #nePINdej! přináší nové výzvy a rozšiřuje své aktivity
Letošní ročník celonárodní vzdělávací kampaně #nePINdej! se zaměřuje na rostoucí hrozby spojené s využíváním umělé inteligence e‑šmejdy. Klíčovým nástrojem kampaně je opět Kybertest, který byl letos obohacen o nové otázky reflektující aktuální triky e‑šmejdů, včetně deepfake videí a investičních podvodů. Tento test, který si doposud vyzkoušelo 360 tisíc lidí, má za cíl nejen zvýšit povědomí o aktuálních podvodech, ale také zlepšit schopnost veřejnosti je rozpoznat a nenaletět jim. Loňské průměrné skóre Kybertestu bylo 73 %, přičemž nejzranitelnějšími skupinami byli senioři a mladí lidé do 25 let. Proto se letos v komunikaci zaměřujeme především na tyto věkové skupiny.
„Umělá inteligence se stala klíčovým tématem letošní kampaně, protože e‑šmejdi ji stále častěji využívají k vytváření podvodů. Novinkou letošního Kybertestu jsou proto otázky zaměřené na deepfake videa, která vznikla s laskavým svolením prezidenta ČR Petra Pavla a politika Miroslava Kalouska, jejichž tváře byly použity při tvorbě těchto videí,“ říká Dušan Baran, výkonný ředitel České bankovní asociace, a dodává: „Abychom přitáhli pozornost i mladší generace, vytvořili jsme letos spark filtry na Instagramu. Hravou formou si tak mohou část testu vyzkoušet všichni, kdo používají tuto platformu. Kampaň #nePINdej! má za cíl nejen zvýšit počet účastníků testu, ale také upozornit veřejnost na aktuální hrozby a naučit ji, jak těmto podvodům nenaletět. Díky novinkám v testu doporučuji, aby si ho lidé vyzkoušeli opakovaně.“
V letošním roce se kampaň #nePINdej! rozšiřuje na nové komunikační kanály. Kromě tradičních aktivit, jako je masivní kampaň na sociálních sítích a mediální podpora našich partnerů, plánujeme také outdoorovou kampaň na autobusech RegioJet. Umělou inteligenci jsme zapojili i do marketingové podpory, a proto máme nové spoty vytvořené pomocí AI, které budou vysílány nejen v České televizi, ale i v kinech sítě Cinestar.
Text redakce, foto archiv redakce