Rozhodně se nedá říct, že by Češi letos vzali obchody útokem. V dubnu meziměsíčně maloobchodní tržby stagnovaly, v květnu se symbolicky o jednu desetinu procenta snížily. Přesto v meziročním srovnání je vidět mírný růst (4,4 %), který pomalu přibližuje reálné tržby obchodů úrovni roku 2019. Meziroční maloobchodní tržeb +4,4 % odpovídá finančním možnostem domácností a nelze je rozhodně považovat za nějak přehnaný.
Vývoj v jednotlivých segmentech obchodu je rozdílný – více se v květnu prodávalo potravin, méně třeba elektroniky. Samostatnou kapitolou je kosmetika, jejíž prodeje nezastavila ani recese – a dnes mají tyto obchody reálné tržby o 30 % vyšší než v roce 2019. Naproti tomu o čtvrtinu méně se i díky bezprecedentnímu zdražení prodává oblečení a obuv.
Mimochodem, i když tržby obchodů s potravinami reálně rostou, reálně se jich prodá o 9 % méně než před covidem. Omezování nákupů potravin ovšem nebylo žádným českým specifikem – najdeme ho ve velké části EU. Potravinová drahota vedla ke změně spotřebitelských návyků.
K obnovování dříve ztracené kupní síly domácností přispívá pokles inflace na jedné straně a růst mezd na druhé. S pozitivnějším sentimentem pak spotřebitelé letos ochotněji utrácejí a vracejí se i k dříve odloženým nákupům zboží dlouhodobé a střednědobé povahy.
Další měsíce přinesou pozvolný nárůst prodejů a celkově by se letošní růst maloobchodu mohl pohybovat okolo 4,5 %. Není to nic, co by mělo vést k poptávkové inflaci a znervózňovat centrální banku. Inflační dozvuky nejsou ani tak v obchodech, jako spíš přetrvávají ve službách.
Petr Dufek, hlavní ekonom Banky CREDITAS