Před prázdninami pojišťovny zvolily různé strategie

Škoda Octavia, foto: Wikimedia Commons, Alexander Migl / CC BY-SA

V červnu se průměrná cena povinného ručení lehce zvýšila, a to na hodnotu 6580. Před prázdninovou sezónou, která vždy znamená zvýšení nehodovosti, se do POVIndexu promítla rozdílná strategie pojišťoven, někde se zlevňovalo, jinde zdražovalo. Za částku 6580 Kč bylo možné v červnu podle Broker Consulting POVIndexu sjednat povinné ručení pro vůz Škoda Octavia 1,6 TDI, 85 kW, typický vůz, kterým jezdí české domácnosti.

„Přestože k dramatickému posunu hodnoty POVIndexu ani tento měsíc nedošlo, ne všechny pojišťovny zůstaly na původních cenách. V pozadí čísel je to jako na houpačce. Jedna společnost zvolila strategii výraznějšího zdražení a druhá naopak zastává cestu zlevnění a přizpůsobení se klientovi a jeho požadavkům,“ shrnuje vývoj Jiří Váchal, analytik neživotního pojištění společnosti Broker Consulting.

Řidiči by si měli při sjednávání povinného ručení být vědomi toho, že v červenci a srpnu narůstá na tuzemských silnicích počet dopravních nehod. Volba základního limitu povinného ručení 35 mil. Kč na újmu na zdraví a 35 mil. Kč na škodu na majetek není v současné době dostačující. A to jak vzhledem cenám vozidel, náhradních dílů, tak i možnostem náhrad na základě občanského zákoníku. Startovacím limitem by mělo být alespoň 50 mil. Kč na újmu na zdraví i na škodu na majetku,“ dodává Jiří Váchal.

Je vhodné zvážit různá připojištění

Vzhledem k tomu, že o letošních prázdninových, respektive letních měsících se očekává, že více Čechů bude trávit dovolenou v tuzemsku, je vhodné zvážit k povinnému ručení i různá připojištění. Mezi ty na českých silnicích nejvhodnější patří například pojištění rizika střetu se zvěří, ochrany před přírodními vlivy (kroupy, lokální záplavy, padlé stromy) či odcizení zavazadel z vozidla.

Je třeba si také uvědomit, že výše POV se liší dle regionů. V Praze si majitelé vozidel musí připravit na ceny v průměru o 11,1 % vyšší a ve městech velkosti Benešov naopak ušetří průměrně celých 14,3 %. 

Negativní dopady koronakrize

Automobilový segment se potýká s výrazným negativním dopadem koronakrize. V tuzemsku se za prvních pět měsíců výroba aut propadla o 35,7 %. Jiří Váchal to doplňuje: „Se zhoršující se ekonomickou situací český domácností vlivem poklesu výroby a nárůstů nezaměstnanosti nejenom v automobilovém odvětví jsou namístě obavy z doprovodného negativního trendu. A to rostoucího počtu nepojištěných vozidel na českých silnicích, tedy nárůstů těch, kteří si povinné ručení záměrně nesjednají ve snaze snížit finanční zátěž rodinného rozpočtu. Takovéto řidiče upozorním, že od 1. ledna 2018 byl opětovně zaveden sankční poplatek do garančního fondu České kanceláře pojistitelů pro majitele či provozovatele nepojištěných vozidel.“

Jiří Váchal, Broker Consulting

Poznámka

Broker Consulting POVIndex ukazuje průměrnou cenu za typické povinné ručení pro nový vůz Škoda Octavia 1,6 TDI, 85 kW. Typ vozu byl vybrán proto, že je typickým zástupcem vozů, které používají české domácnosti. Pojištění zahrnutá do POVIndexu obsahují nejvyšší možné krytí. Pojištění dostupná na trhu ale nemají úplně identický rozsah krytí. Vždy je potřeba posuzovat nejenom cenu, ale také rozsah benefitů (zejména asistenčních služeb) ve vztahu k potřebám řidiče (Jak moc jezdí? Jaké vzdálenosti? Jak si představuje servis od pojišťovny v případě nehody?). Rozdíly v pojištěních jsou například v limitech pro opravu na místě, v limitech pro vzdálenost hrazeného odtahu, případně v možnostech náhradního vozidla.