Proč zdražily potraviny?

Jak se ukazuje, v celém produkčním řetězci při silně omezené konkurenci si mohly všechny články řetězců dovolit zdražovat a testovat, co ještě spotřebitelé koupí. Domácnosti „zasypané“ penězi kupovaly, nejvýš nepatrně omezily plýtvání. Tak po farmářích, kterým se meziročně zvýšil zisk v průměru o 142 %, nyní vidíme krásné zisky i potravináři. Typické je, že výrobce hnojiv Lovochemie loni zvýšil zisk dvanáctkrát, na víc než dvojnásobku jsou pekaři z Penamu, o 165 % víc shrábli drůbežáři z Vodňan, Mlékárna Hlinsko přidala 126 %, ale třeba i (abychom nezůstávali jen u oblíbeného Agrofertu) světový́ výrobce cukrovinek Mondelēz vydělal dvojnásobek. Mnozí ještě své loňské zisky nezveřejnili, takže bude ještě líp, tedy pro spotřebitele hůř.