Reálné tržby v maloobchodu dál klesají

S tím, jak vysoká inflace cupuje kupní sílu českých domácností, padají dál i prodeje maloobchodu

Meziměsíční drobné plus ovlivněné povánočním čekáním na slevy nemohlo vykompenzovat silný trend útlumu, který zde přetrvává už více než rok. Tentokrát se reálné tržby obchodníků zmenšily ve srovnání s loňským lednem o 7,7 %. A nižší byly i ve srovnání s průměrným měsícem předcovidového roku 2019, a sice o více než 4 %.

V obchodech sice necháváme více peněz než loni, avšak odnášíme si stále méně zboží. A netýká se to pouze zbytného zboží, ale vlastně lidé omezují nákupy téměř všeho včetně potravin. Výjimkou jsou pouze pohonné hmoty, kterých se prodalo více než loni v lednu, když jejich prodej podpořily příznivější ceny. A na své si tentokrát přišly i obchody s oblečením, byť doposud zdražovaly nejvíce v celé EU.

Slabší jsou prodeje vybavení pro domácnost nebo třeba elektroniky. Horší měsíce zažívají i internetové obchody, jejichž covidový boom postupně bere za své. Stále jsou velmi atraktivní, ale jejich tržby klesají přece jen rychleji než u kamenných obchodů.

I v příštích měsících budou výsledky maloobchodu spojeny s vývojem inflace.

Dokud se konečně neobrátí trend a reálná finanční situace domácností se nezlepší, nelze očekávat, že by tržby v maloobchodu mohly růst. Inflace zatím zůstává brzdou životní úrovně obyvatel i celé ekonomiky.

Petr Dufek, hlavní ekonom Banky CREDITAS