Maloobchodu se dařilo i v září, a tak jeho reálné tržby se tentokrát zvýšily meziměsíčně o 0,2 %, meziročně pak o 5,6 %.
Meziroční tempo maloobchodu vyvolává dojem nákupní horečky, avšak stojí za ním i velmi nízký srovnávací základ. Přece jen loni v září se tržby obchodů propadaly o více než 4 %.
Z tohoto pohledu se dá říct, že takto rostoucí poptávka ještě nemá sílu ke vzniku poptávkové inflace, a proto ČNB nemusí být tím to vývojem maloobchodu přímo znepokojena. Češi rozhodně nenakupují bezhlavě a jejich spotřeba stále zůstává pod předpandemickou úrovní.
Zvýšený zájem panuje i nadále u obchodů s kosmetikou, kde jsou prodeje dokonce o 30 % vyšší než v roce 2019. Výrazně se daří i lékárnám a drogériím, polepšily si obchody s obuví a oblečením. V jejich případě (oblečení + obuv) však jsou reálné tržby stále o čtvrtinu nižší než před pandemií. Co ovšem nezvládly prodejem, to dohnaly cenami.
Jestli někde probíhá boom, tak především v internetových obchodech. Oproti 5,6 % růstu celého maloobchodu si tyto obchody totiž aktuálně připisují 22,6 %. Je vidět, že si svoji pozici e-shopy obhájily i v post-pandemické době a dokážou se díky svým přednostem prosazovat a ukrajovat si větší tržní podíl. Prostor jim vytváří nejenom rozšiřující se paleta prodávaného zboží, ale i stále jednodušší a k zákazníkům vstřícnější distribuce díky masívní expanzi výdejních boxů v ČR.
Letošní rok maloobchod zakončí nejspíš reálným růstem okolo 4,5 % a tedy zhruba jedno procento pod úrovní roku 2019.
Text Petr Dufek, hlavní ekonom Banky CREDITAS, foto Freepik