Letošní rok je pro Chytrého Honzu ve znamení mnoha pozitivních změn a úspěchů. Se 700 poradci a jejich dalším očekávaným nárůstem o 15 procent do konce roku firma zažívá boom, zejména v segmentu hypotečních úvěrů a investic. Přestože oblast pojištění roste pomaleji, celkové výsledky jsou nad očekávání. Díky dokončené restrukturalizaci nákladů a postupnému růstu tržeb očekává Chytrý Honza trvalý zisk i v nadcházejících letech.
Digitalizace a nové technologie, včetně využití umělé inteligence, to jsou podle slov výkonného ředitele Jana Bartuška, produktového ředitele Matěje Čermáka a obchodního ředitele Marka Slouka klíčové faktory pro budoucí úspěch a další rozvoj společnosti. Povídali jsme si s nimi také o tom, jakým výzvám dnes poradci čelí a co čeká poradenský trh do budoucna.
Jak se daří Chytrému Honzovi v roce 2024, které segmenty jsou nejúspěšnější a kolik máte nyní poradců?
Marek Slouk: Tento rok je pro nás zatím lepší, než jsme čekali. Největší úspěch vidíme v segmentu hypotečních úvěrů, kde jsme meziročně narostli téměř dvojnásobně. Podobně tomu je i u investic. Co se týká pojištění, tam jsme meziročně narostli zhruba o 10 %, což je méně, než bychom si přáli, nicméně je to kompenzováno v dalších zmíněných segmentech.
Aktuálně máme téměř 700 poradců a očekáváme nárůst o více než 15 % do konce tohoto roku.
Takže rozšiřování poradenské sítě se vám daří?
M. Slouk: Ano, daří. Navíc vidíme, jak důležitá je pro poradce marketingová podpora a IT zázemí. Jejich práce je pak usnadněna i synergickými efekty s investiční skupinou DRFG, která dodává portfolia k financování nebo spolupráci s developery a realitkami. Zároveň jsme pověstní tradičně velmi kvalitními leady. To vše dodává našemu broker poolu na atraktivitě.
Poprvé v zisku jste byli v roce 2021 – jak jste na tom od té doby? Budete v zisku i letos?
Jan Bartušek: Letos budeme určitě v zisku, stejně tak i v následujících letech. Prošli jsme poměrně výraznou restrukturalizací nákladů, kterou jsme letos dokončili.
Předchozí dva roky dopadly dle našich očekávání, i když nás zasáhl pokles na poli hypotečních úvěrů. V dalších letech již budeme díky krokům, které jsme udělali, trvale v zisku.
Jak jste přestáli hypoteční propad z minulých let? Lepší se současná situace na trhu hypoték a jaký vývoj čekáte ve druhé polovině roku, když od září budou platit jiná pravidla pro refinancování?
J. Bartušek: Nebylo to jednoduché, protože mnoho našich poradců se historicky zaměřovalo právě na hypoteční úvěry. Pracovali jsme na tom, aby se jejich specializace rozšířila i na oblasti pojištění a investic, což se do značné míry podařilo.
Ve druhé polovině roku očekáváme další oživení trhu. Poptávka po nemovitostech je stále vysoká a s klesajícími sazbami a rostoucími příjmy domácností se postupně uspokojuje. Nových pravidel pro refinancování se neobáváme, většina hypotečních úvěrů v Chytrém Honzovi jsou spíš nové hypotéky.
Daří se i vaší realitní divizi? Co synergie s vaším majitelem DRFG v oblasti developmentu?
J. Bartušek: Ano, realitní divizi se daří. Hlavní oblastí našeho akcionáře v segmentu real estate jsou logistická centra, retail parky a případně polyfunkční budovy, ale v posledních letech se zaměřují i na rezidenční bydlení.
Synergie pro nás vznikají nejen v možnosti podílet se na prodeji těchto nemovitostí mezi naše zákazníky, ale také ve financování hypotečními úvěry. Minimálně 60 % těchto prodaných nemovitostí je prodáno a řešeno skrze hypotéku. Vzhledem k plánům DRFG v oblasti developmentu očekáváme, že tato synergie bude v budoucnu ještě významnější.
Covidové roky urychlily digitalizaci nejen u finančních poradců. Jak se z vašeho pohledu změnil poradenský trh a co plánuje aktuálně v oblasti digitalizace Chytrý Honza?
Matěj Čermák: Díky zrychlení digitalizace jsme měli možnost si vyzkoušet, co vše se dá dělat digitálně. To nám dalo náboje pro další vývoj.
Tento rok máme mnoho novinek, včetně nového CRM systému. Ten poradcům usnadní práci třeba tím, že bude napojen na naše klientské aplikace, kterými jsou třeba e-Šanon – elektronický šanon smluv či asset management. Poradci mohou kdykoli z mobilu sledovat smlouvy klientů a jejich majetek, což usnadňuje flexibilitu při komunikaci. Plánujeme také přidat možnost elektronického podpisu povinné dokumentace a mnoho dalšího.
Jakou roli v digitalizaci hraje mobilní aplikace pro finanční poradce a jejich klienty s názvem Chytré finance? Co vše nabízí a jak ji chcete dále rozvíjet?
M. Čermák: Mobilní aplikace je zcela zásadní. Umožňuje poradcům pracovat pod svým vlastním brandem, což zvyšuje důvěryhodnost u klientů. Aplikace nabízí moduly e-Šanon a asset management, kde klienti mohou sledovat všechny své smlouvy a majetek. Chceme, aby si klienti mohli spravovat veškerý svůj majetek na jednom místě.
Dnes má většina společností nějakou náhledovou platformu, jenže vy si musíte pamatovat hned několik hesel, uživatelských jmen a odkazů. My chceme, aby si klient mohl spravovat veškerý svůj majetek na pár kliknutí. Do modulu asset management tedy může vepsat oceňované nemovitosti skrze cenové mapy nebo akcie, které oceňujeme dle ceny na trzích, stejně jako kryptoměny, zlato, stříbro a mnoho dalšího. Dále si klient může zadat dle počtu podílových listů i fondy, které má mimo Chytrého Honzu, třeba v bankách. Ceny těchto fondů my dnes již známe na týdenní bázi, takže poradce i klient mohou mít kompletní přehled o majetku, a dobře tak pracovat s následnou diverzifikací. O vývoji tohoto majetku pak může být poradce i klient notifikován přes automatické nástroje, které v Chytrém Honzovi máme.
V online financích jste byli vždy lídrem – jaký je váš názor na využití AI ve finančněporadenském světě? Jaký vliv bude mít umělá inteligence a jaká jsou její potenciální pozitiva i negativa?
M. Čermák: AI má velký potenciál napříč obory. Své uplatnění si najde pro začátek v automatizovaných operacích nebo třeba v e-mailingu. Výrazně také zjednoduší monotónní aktivity, které musí poradce dělat.
Její nevýhodou však je, že ji stále budeme muset kontrolovat. Je to jen kód – a ten nemusí být bezchybný. Pokud bude někdo chtít vydávat funkce AI za své vlastní kroky, musí za ně také zodpovídat.
A Chytrý Honza ji už využívá? Ve kterých oblastech konkrétně?
M. Čermák: Zatím ji využíváme okrajově. Pomáhá nám například lépe odhadnout následné provize na základě různých vlivů. Dále ji testujeme v rámci kontroly smluv, nicméně právě tady vidíme, že výstup na stejném případu může být třeba za dva dny jinak textovaný, takže je zde potřeba verifikace ze strany našich kolegů. Máme nadefinované další oblasti, ve kterých ji chceme testovat a rozvíjet.
Fungujete jako broker pool – je to podle vás lepší forma působení na trhu finančních poradců? Nemáte přece kontrolu nad všemi poradenskými sítěmi…
M. Slouk: Ano, poradci u nás jsou totiž seniornější a znalejší. Nyní jsme ve fázi, kdy známe většinu našich poradců a máme s nimi velice dobré vztahy, tedy i oni vědí, co je potřeba dodržovat. Statisticky pak víme, že máme výrazně lepší výsledky než řada strukturálních firem.
A jak důležitý je při této formě spolupráce osobní marketing poradců a poradenských firem?
M. Slouk: Velmi důležitý, proto máme i na naší straně možnosti marketingové podpory a rádi poradcům pomůžeme jak se sociálními sítěmi, tak třeba s webem. Značky našich poradců podporujeme, proto – jak již bylo zmíněno – poradci mohou využívat svá loga i v rámci našich aplikací, které pak vidí klienti.
Všeobecně jsme se posunuli do doby, kdy si klient, před tím, než se s poradcem potká, často zjišťuje recenze na Googlu či dalších webech. Také vidíme, že někteří naši poradci mají klienty téměř výhradně ze sociálních sítí i díky svému marketingu. Oni se o své know-how pak rádi podělí i s ostatními.
Jakým rizikům čelí v dnešním neustále se vyvíjejícím světě poradci? A jak lidé reagují na tyto změny?
J. Bartušek: Poradci dnes čelí častým změnám zejména z pohledu regulace, která za poslední roky výrazně zpřísnila. Zatím ale hodnotíme tyto kroky pozitivně (například potřebné certifikace). Zároveň se klade větší důraz na důvěru a transparentnost, což tak mělo být vždy – nicméně trh se nějak vyvíjí a vývoj přeskočit nelze.
Vnímání poradců mezi lidmi se podle nás díky vývoji trhu spíše zlepšilo. Událo se na něm mnoho nekalých praktik, kterým se snaží regulátor zabránit, což posouvá vnímání trhu na čím dál tím profesionálnější úroveň.
Co podle vás čeká poradenský trh do budoucna? Očekáváte konsolidaci trhu nebo nějaké další změny? Má finanční poradenství budoucnost, když dnes lidé mohou využít srovnávače a vše si sjednat online?
J. Bartušek: Ano, konsolidace trhu je velmi pravděpodobná. Menší firmy a nezávislí poradci mohou být pohlceni většími hráči, kteří mají lepší přístup k technologiím, větší zdroje a širší nabídku služeb. Konsolidace by mohla vést ke zvýšení efektivity a snížení nákladů, lepšímu přístupu k inovativním technologiím a produktům a větší stabilitě a důvěryhodnosti celého trhu.
Srovnávače sice mohou pomoci s jednoduššími rozhodnutími, komplexní finanční plánování však často vyžaduje odborné znalosti a zkušenosti, které online nástroje nemohou plně nahradit. Dalším důvodem je určitě lidský faktor, kdy si myslíme, že osobní vztah a důvěra mezi poradcem a klientem je něco, nač jsou i ty nejlepší technologie krátké. Klienti často hledají někoho, kdo jim porozumí a bude s nimi spolupracovat na dlouhodobém finančním plánu.
Finanční poradenství má i nadále silnou budoucnost, ale bude muset čelit významným změnám a přizpůsobit se novým trendům a technologiím. Úspěch v tomto oboru bude záviset na schopnosti poradců inovovat, přizpůsobit se měnícím se potřebám klientů a udržet si jejich důvěru prostřednictvím transparentní a etické praxe.
Text Jana Chuchvalcová, foto Jan Branč
Chytrý Honza
Na začátku byl v roce 2008 nápad nabídnout finanční služby online. Začalo to leady a hypotékami, ale postupně přibyly další segmenty finančních produktů, přidalo se i několik poradenských sítí.
Z Chytrého Honzy se tak stala přední, finančněporadenská a servisní společnost, která působí jako broker pool, také jako srovnávač finančních produktů a dodavatel leadů pro celý trh. Klade důraz na poskytování špičkového zázemí směrem k finančním poradcům a díky jejich IT aplikacím mohou poradci pracovat efektivně a přehledně. Jako jedna z prvních propojila již v roce 2015 online i offline prodejní kanály.
Jako jediná společnost na trhu propojuje broker pool, online srovnávače, síť poradců a kamenné pobočky. Jejím majitelem je investiční skupina DRFG.
Jan Bartušek, výkonný ředitel
S již 15letou praxí v oblasti financí je Honza ředitelem divize finančních služeb ve skupině DRFG, kde zodpovídá za koordinaci a strategii hned několika společností a jejich rozvoj v oblasti fintech. V osobním životě se věnuje své rodině, má rád cestování, dobré jídlo a kvalitní červené víno.
Matěj Čermák, produktový ředitel
Matěj se může pochlubit rozsáhlými a dlouholetými zkušenostmi z oblasti bankovnictví. Jeho práce je zaměřena na zajištění nejvyšší možné kvality produktů Chytrého Honzy, přičemž klade velký důraz na péči o vztahy s obchodními partnery. V osobním životě miluje kulturu a cestování.
Marek Slouk, obchodní ředitel
Marek je v oblasti finančního poradenství již 14 let a v Chytrém Honzovi se zaměřuje na rozšiřování řad poradců a vztahy s obchodními partnery. Marek má zálibu v eleganci oblekové módy a zdravém životním stylu.