Časopis pro profesionální finanční poradce

Setrvalý růst maloobchodu

Defocused Blur Drink Milk Food Buying Cart Shopping Put Shelf Drink Supermarket
Zdroj: Freepik

Růst maloobchodu ani v listopadu nijak nepřekvapil. Oproti říjnu se očištěné tržby obchodníků mírně snížily, meziročně byly v reálném vyjádření o 4,3 % vyšší, a přesto ještě nedosáhly úrovně roku 2019. 

Za růstem tržeb obchodníků můžeme hledat především vyšší kupní sílu obyvatel. Díky loňskému výraznému poklesu inflace se reálná finanční situace domácností mírně zlepšila a vzrostla i ochota nakupovat. Nijak dramaticky ovšem, protože z pohledu reálných výdělků na tom byli zaměstnanci stále ještě hůře než před pandemií.

A rozhodně se nenaplňuje hypotéza o odložených covidových úsporách, které lidé vrhnou na trh poté, co přestanou mít obavy. Úspory totiž dále narůstají, zatímco boom spotřeby a nakupování je stále velmi umírněný. Lidé v podstatě v dané situaci utrácejí odpovědně.

Z pohledu sortimentu se nejvíce dařilo zvyšovat prodeje obchodníkům s kosmetikou a pohonnými hmotami. Boom zažívaly i internetové obchody, které svoji pozici na trhu dále posílily.

Růst maloobchodních tržeb je dalším potvrzením toho, jak spotřebitelé táhnou ekonomiku. Právě spotřeba totiž byla nejspíš i v závěru loňského roku hlavním motorem poptávkové strany ekonomiky. A nejspíš tomu tak bude i v roce letošním.

Spotřeba, kterou zrcadlí maloobchodní projede, totiž rozhodne o tom, jestli růst ekonomiky dosáhne alespoň dvou procent. Na nic dalšího totiž minimálně v první polovině nového roku spoléhat nejspíš nemůžeme.

Petr Dufek, hlavní ekonom Banky CREDITAS

Aktuální číslo
Objednat »