Spotřebitelé se bojí nejvíc

Důvěra spotřebitelů v ČR klesá v březnu na 82,4 bodu z únorových 91,7 bodu, podnikatelská důvěra klesá na 99,5 b. z únorových 100,7 b.

Ve firemním sektoru nejvýrazněji propadla důvěra v průmyslu a stavebnictví. Indikátory tak podtrhují ekonomickou nejistotu a zároveň další obavu z růstu cen – stagflační charakter současného vývoje je zřejmý.

Důvěra domácností v březnu výrazně propadla a dostala se na nejslabší hodnoty od recese ekonomiky v letech 2012/2013; je dokonce pod úrovní po propuknutí pandemie začátkem roku 2020 a meziměsíční propad v letošním březnu, je podobné intenzity. Citelně se zvýšil podíl domácností, které očekávají zhoršení ekonomické situace i zhoršení své vlastní finanční situace. Větší část domácností také považuje svou současnou finanční situaci za horší, než byla před rokem. Výrazně však v březnu vzrostly obavy domácností z růstu cen, ty se tak dostaly na nejvyšší úroveň v historii časové řady od ledna 2003.