Třetina Čechů bude v zimě šetřit

financial diet. money diet. finance and commerce. low pay. Saving money. Deposit. loan concept. Take credit. piggy bank with measurement tape. Moneybox. Economy and budget increase.

Podle průzkumu Zonky z letošního září plánuje během zimních měsíců odložit výdaje převyšující 10 tisíc korun celá třetina oslovených (33 %). Pokud už budou lidé pořizovat něco nákladnějšího, půjde kromě vánočních dárků spíše o výměnu starých nebo nefunkčních věcí než o nákupy pro radost.

Nový kotel, zateplení nebo střecha

Přibližně polovina (51 %) dotázaných i navzdory současné ekonomické situaci s většími výdaji v blízké době počítá. Kromě vánočních dárků půjde zejména o obměnu vybavení domácnosti (21 %), tedy například nábytku, spotřebičů, ale také zdroje tepla, typicky tedy kotle. Oslovení také plánují rekonstrukce kuchyně či koupelny, výměnu podlah, oken, zateplení, nebo dokonce střechy, ale také opravy svých automobilů a motorek.

„Oproti obdobnému průzkumu z letošního května mezi dotázanými obecně klesá zájem o pořízení zbytných věcí, jako je třeba nové auto nebo dovolená. K vynaložení větších částek se nyní staví spíše z praktického hlediska. Zajímavostí však je, že mezi oslovenými se oproti létu nově objevuje zájem o šperky nebo úkony reprodukčních klinik a častěji také o dětské kočárky,“ říká Petr Šmíd, který má v Air Bank na starosti výzkum trhu.

Radost půjde stranou

Doslova neradostná změna oproti letnímu průzkumu Zonky nastala v důvodech, kvůli kterým zmíněná polovina respondentů své výdaje plánuje. Zatímco v létě lidé chtěli hlavně sobě nebo někomu jinému udělat radost, nyní zase především potřebují nahradit staré nebo nefunkční věci novými (35 %). Motiv udělat si radost se proto nyní umístil až na třetím místě, a snaha udělat radost někomu jinému dokonce na čtvrtém.

Úspory na prvním místě

A jak všechny své plány budou lidé financovat? Většina respondentů (73 %) použije vlastní úspory. Ostatní si zase plánují půjčit v rámci rodiny (6 %), využít spotřebitelskou půjčku (5 %), nakoupit na splátky (4 %) anebo to nyní ještě nevědí.

Průzkum provedla v září 2022 agentura IPSOS na reprezentativním vzorku 862 respondentů ve věku 25 až 50 let.