Tři čtvrtiny Čechů cestují s nejvyšší možnou pojistkou

Mezi oblíbenými destinacemi se drží Itálie, Chorvatsko a Rakousko

Podle dat portálu Frenkee, online zprostředkovatele cestovního pojištění, dominují letos v létě mezi Čechy tři hlavní lokality. Do Chorvatska a Itálie se v první polovině prázdnin vypravila téměř třetina z nich, do sousedního Rakouska dalších 15 %. Průměrně pak letos na dovolené tráví osm a půl dne. Více než dvě třetiny Čechů si přitom sjednalo cestovní pojištění zahrnující nejvyšší možné krytí. Průměrná cena pojištění přitom představuje přibližně 1 000 korun na jednu domácnost. Data vyšla z detailní analýzy sjednaných pojistných smluv za první polovinu dovolenkové sezony.

„Cestovní pojištění je dobrým příkladem rčení ‚mnoho muziky za málo peněz‘. Průměrná česká rodina zaplatí za dovolenou řádově desetitisíce. Tisícikoruna za pojištění je tak oproti celkové útratě skutečně minoritní částkou. Ačkoli je to klišé, osobně bych doporučil na pojištění nešetřit, neboť nikdy nevíte, co se na dovolené může přihodit. Finanční kompenzace, které máte následně k dispozici, jsou v nouzové situaci klíčové,“ komentuje CEO a zakladatel Frenkeeho Jiří Hluchý.

Výsledky dat ukázaly, že přibližně 23 % smluv uzavřených v letošním roce za účelem cestování mimo Evropu zahrnovalo pouze průměrné finanční krytí. Podle Frenkeeho je takové smýšlení rizikové, neboť náklady za zdravotní péči se v zemích mimo Evropskou unii mohou vyšplhat do řádů vyšších stovek tisíc, někdy i nižších jednotek milionů korun. Podobné jednání lze sledovat také v rámci Evropy u necelých 5 % klientů, kteří si sjednali nejnižší možné krytí, a to převážně pro cesty na Slovensko a do Německa.

„Data nám ukazují, že valná část Čechů přemýšlí nad cestovním pojištěním jinak a význam pojistky si uvědomují přibližně dvě třetiny našich klientů, kteří chtějí to nejvyšší možné krytí. To navíc zahrnuje například situace, které standardní pojištění nekryje, jako je ztráta zavazadel, právní služby či v době pandemie také onemocnění covidem,“ dodává Hluchý.

Cestovní pojištění slouží především v případě zranění nebo mimořádné události. Chrání klienta před placením nákladů na léčbu a hospitalizaci na vlastní náklady. Zároveň také zajišťuje asistenci pojišťovny v různých krizových situacích, jako je například repatriace či přivolání blízké osoby na místo, kde se léčíte.

Pojištění v platební kartě

Ačkoli je dnes běžné, že většina nadstandardních platebních karet obsahuje cestovní pojištění, je potřeba si důkladně nastudovat podmínky krytí, upozorňuje Frenkee. „Dlouhodobým trendem je zakomponování pojištění přímo do platební karty. To ostatně v současné době umožňuje téměř každá nadstandardní karta. V případě pojistné události s ní poté lze výlohy platit. V takovou chvíli je však nutné znát přesné podmínky krytí, protože například i karta nejvyšší úrovně může nabízet krytí léčebných výloh pouze do 5 milionů korun. V porovnání se samostatným cestovním pojištěním je to značný rozdíl, např. limit krytí u pojištění u AXA je půl miliardy korun. Je tedy vhodné se připojistit separátním cestovním pojištěním, například přes platformu, jako je Frenkee,“ doplňuje Hluchý.

Podle Jiřího Hluchého, který se v prostředí finančních produktů pohybuje přes 15 let, je pojištění u platebních karet často spojeno s podmínkami, které Češi neznají nebo si je neuvědomují. Takové pojištění je většinou omezeno na 90 dní od vycestování nebo klienta kryje pouze v zemích Evropské unie či Evropy. Zároveň je nutné si také dávat pozor na podmínky, jež mohou být přímo v neprospěch držitele platební karty, například vysoká spoluúčast při pojistné události nebo nízký limit plnění.