Tuzemským automobilkám se daří i na klesajícím evropském trhu

Srpnové výsledky registrací osobních automobilů v EU vyznívají na první pohled velmi negativně (-18,3 %), avšak samotný pokles byl do značné míry ovlivněn loňským vysokým srovnávacím základem.

Ještě výraznějšího propadu se dočkaly protěžované elektromobily, které si bez dotací od daňových poplatníků zatím svoji cestu k zákazníkům hledají obtížně. Výsledky mohou být také velmi mírně podhodnoceny tím, že ne všechny zde prodávané značky jsou v tabulkách registrací zastoupeny. Zvlášť pokud jde o ty čínské.

Je příjemné vidět, že výrobcům z ČR se i na evropském klesajícím trhu dařilo. Škoda se propracovala k téměř 7 % tržnímu podílu, Hyudai k 4,4 % a Toyota (s jedním závodem v ČR) se dokonce přiblížila k osmi procentům. Škoda jako značka se letos propracovává mezi jednoznačně nejprodávanější auta v celé EU. Více vozů pod svojí vlastní značkou prodal pouze VW a Toyota.

Z pohledu české ekonomiky je podstatné, že se letos zatím podařilo vyrobit o 5,5 % více vozů než za loňských prvních osm měsíců roku, což je to mimochodem prozatím nejlepší výsledek v historii.

Ukazuje se, že automobilky působící v tuzemsku dokážou najít cestu k zákazníkům s rozdílnými preferencemi v motorizaci. Letní měsíce byly sice ve znamení celozávodních dovolených, avšak když vezmeme v úvahu výsledky za červenec a srpen dohromady, jsou stále vynikající.

Téměř 200 tisíc vyrobených vozů za dva měsíce jsou dalším novým maximem. Samozřejmě otázkou je, jak bude vypadat zbytek roku. Zdá se, že bez dotací od daňových poplatníků strádají v Evropě zejména projede vozů na baterky.

I srpnová čísla evropských registrací jsou samozřejmě nepříjemná, avšak sama o sobě ještě nemusí znamenat začátek nového trendu. Je docela pravděpodobné, že se některé evropské automobilky budou snažit zvrátit propady svých prodejů novými atraktivnějšími cenovými pobídkami.

Text Petr Dufek, hlavní ekonom Banky CREDITAS, foto Freepik