V květnu zaznamenala hodnota POVIndexu velmi mírný nárůst, přesto se drží 456 korun pod dlouhodobou průměrnou hodnotou

Ilustrační foto, zdroj: Pixabay

Po dubnovém propadu na historicky nejnižší úroveň vzrostla v květnu hodnota Broker Consulting POVIndexu o 63 korun na 6 392 korun. I přes toto nepatrné zdražení vychází z širšího pohledu současné povinné ručení výrazně levněji než v minulosti, v porovnání s dlouhodobou průměrnou hodnotou POVIndexu je to o 456 korun méně, oproti stejnému období loňského roku je pak letošní květnová částka nižší o 161 korun.

„Květnový nárůst hodnoty POVIndexu je pouze kosmetický, meziměsíční zdražení povinného ručení o 63 korun zatím nenasvědčuje tomu, že by v dalším období mělo dojít k výraznějším cenovým výkyvům. Nadále však panuje rozdíl mezi cenami v jednotlivých regionech. V Praze musí majitelé vozidel počítat s cenami povinného ručení v průměru o 9,8 % vyššími, zatímco ve městech o velikosti Benešova naopak ušetří 12,3 %,“ komentuje výsledky Jiří Váchal, analytik neživotního pojištění Broker Consulting. V Praze se roční pojistné v květnu zastavilo na částce 7 674 Kč, v případě Benešova dosáhlo hodnoty 6 023 Kč. Minulý rok v květnu přitom řidiči zaplatili za roční pojistné v Praze 7 344 Kč a v Benešově 5 741 Kč. Znatelně vyšší je i rozdíl cen mezi ročním pojistným. Zatímco v Praze rozdíl mezi nejnižším a nejvyšším pojistným nedosahuje ani 50 %, v Benešově přesahuje 61 %.

Broker Consulting POVIndex sleduje vývoj nákladů na povinné ručení pro řidiče bez historie, ať už se jedná o nového řidiče, nebo o řidiče užívajícího do nedávné doby služební vozidlo. Pro vizualizaci je zvolena značka vozu Škoda Octavia 1,6 TDI, 85 kW. POVIndex zastupuje běžné vozidlo podobné kubatury a výkonu ve vyšších hodnotách plnění, kdy první hodnota udává limit pojistného plnění pro případ škody na zdraví a druhá částka limit pro škody na majetku a ušlém zisku. Index je složen z těchto limitů povinného ručení: 36 % 100mil/100mil, 55 % 150mil/150mil a 9 % 200mil/200mil. V dlouhodobém horizontu lze díky POVIndexu sledovat, zda pojišťovny základní sazby u typického vozu spíše zdražují, nebo zlevňují. POVIndex je založen na odlišné metodice výpočtu, než jakou používá ČKP. Jeho hodnota tak nevychází z průměru hodnot celé řady veličin, ale z menšího množství parametrů.

Dovolená a dopravní předpisy

Mnoho řidičů se s ohledem na stále ještě komplikovanou covidovou situaci rozhodlo vycestovat na letošní dovolenou automobilem. V takovém případě je nezbytné předem zkontrolovat platnost jak povinného ručení, tak řidičského a technického průkazu. Řidiči starší 60 let musí mít rovněž doklad o zdravotní způsobilosti. Odborníci radí nejprve se vždy dobře seznámit s dopravními pravidly cílové destinace i států, kterými bude řidič projíždět. Předně by se pak řidič měl zaměřit na rozdílnosti v povinné výbavě a na bezpečnostní předpisy dané země.

„V Chorvatsku, které je nejoblíbenější letní destinací Čechů, se povinná výbava v určitých ohledech liší od té naší. Samozřejmostí je občanský průkaz nebo pas, řidičský průkaz, osvědčení o registraci vozidla a zelená karta. Řidiči by doma určitě neměli zapomenout ani formulář záznamu o dopravní nehodě a doklady o pojištění. Pokud cestují vypůjčeným autem, doporučuji vzít s sebou i smlouvu o jeho pronájmu,“ radí Petr Linhart, ředitel OK POINTu v Plzni, a dodává: „Rychlostní limity jsou v Chorvatsku stejné jako u nás. V zastavěných oblastech 50 km/h, na ostatních komunikacích mimo zastavěné oblasti je dovoleno 90 km/h, na dálnicích pak až 130 km/h.“

Povinná výbava vozidla

Použití bezpečnostních pásů je v Chorvatsku povinné na všech sedadlech u motorových vozidel, při porušení tohoto pravidla hrozí řidičům poměrně vysoká pokuta, stejně jako v případě telefonování při řízení. Vozidlo také musí být vybaveno výstražným trojúhelníkem. Před cestou je vhodné zkontrolovat autolékárničku a reflexní vesty, které jsou také součástí povinné výbavy. Další povinností je mít s sebou sadu náhradních žárovek v případě, že vůz má jiná než xenonová, neonová či LED světla. Řidiči by na cestách měli mít v autě také rezervní kolo a tažné lano.