Časopis pro profesionální finanční poradce

Začíná motocyklová sezóna. Rizika jsou značná

Ilustrační foto, zdroj: Pixabay
Motocykl, Motorka

S prvními slunnými dny se na silnice vracejí motocykly. Také letos, zatím i přes nepříliš příznivé počasí, už nedočkaví motorkáři usedají za řídítka. A bohužel během dubna už registrují statistiky několik mrtvých, kteří se z projížďky domů nevrátili. Každá nehoda na motocyklu znamená výrazně vyšší riziko vážných zranění či smrti. Pojďme se podívat na jarní motocyklový fenomén poněkud blíže optikou pojišťovny a jejích zkušeností.

Řidiči na motocyklech nejsou chráněni jako kolegové v osobních autech. Motorky nejsou zpravidla vybaveny ani airbagy, ani bezpečnostními pásy. Případný „souboj” s robustní karosérií auta nemůže motocykl vyhrát. Výraznou roli hraje adrenalin, jenž jezdce často povzbuzuje k rychlosti za únosnou hranici. Jednostopé vozidlo má výrazně delší brzdnou dráhu a neodpouští chyby ve způsobu jízdy. To jsou faktory, které ovlivňují vysokou zranitelnost a bohužel i úmrtnost motorkářů.

Nemilosrdné statistiky 

Loňský rok se z pohledu statistik vymykal. Byl historicky nejpříznivější od počátku sledování v roce 1961. Pandemie COVIDU-19 zejména během jarního a podzimního nouzového stavu snížila dopravní intenzitu na silnicích. Na jaře se počet dopravních nehod snížil zhruba o třetinu, stoupla však závažnost kolizí. Na podzim počet nehod klesl asi o pětinu. Během roku 2020 zemřelo na silnicích celkem 460 osob, z nichž 57 byli motorkáři (asi 12 %). Zatímco o rok předtím zahynula každá sedmá obět na motocyklu, loni to byla zhruba každá osmá.

Ovšem ještě v období let 2011-2018 byla ČR v hodnocení průměrného ročního přírůstku usmrcených motocyklistů na třetím nejhorším místě evropských statistik s hodnotou +2,4 % za Rakouskem (+3,8 %) a Lucemburskem (+17 %). A letošní měsíce leden až březen byly nejtragičtější od roku 2012, protože o život přišlo u nás celkem 7 motocyklistů. Mezi nejčastější příčiny smrtelných dopravních nehod se řadí nepřizpůsobení rychlosti motocyklu technickému stavu vozovky, nedání přednosti v jízdě na křižovatce nebo přehlédnutí přijíždějícího motocyklisty při předjíždění. Bohužel je stále i hodně nehod pod vlivem alkoholu a návykových látek. Mezi motorkáři po nehodách je vysoké zastoupení těch, kteří nesou doživotní těžké následky a jsou nezřídka odkázání zcela na 24hodinovou péči. A právě takové případy jsou z pohledu pojišťovny nejnáročnější a také nejnákladnější.

Rizika na silnici 

Nejvíce nebezpečí číhá na silnicích hned zkraje sezóny. Po zimě je na silnicích stále ještě štěrk či písek z posypu, větve nebo listí. Povrch je chladný a přilnavost pneumatik horší než v teplém létě. Slunce svítí kratší dobu, takže nestačí vysušit všechna místa. Právě střídání suchých a teplých úseků na vozovce s mokrými a stinnými pasážemi jsou velmi zrádná. Je třeba myslet i na to, že řidiči aut si musí po zimě zase na své „jednostopé kolegy“ zvykat. Proto se vyplatí předvídat a počítat s tím, že motoristé v autech mohou motocykly přehlédnout.

Jak se připravit na jízdu 

Samozřejmostí by měla být řádná údržba stroje po zimě. Chabý technický stav by se mohl v kombinaci s riziky na silnici vymstít. Nezbytné je myslet i na správnou výstroj a přilbu. Vyplatí se nešetřit na reflexních prvcích. Užitečný je i trend, kdy motocyklisté oblékají jako svrchní vrstvu reflexní vestu. První jízdy by měly být zahřívací. Jezdec by se měl znovu sžít se svým motocyklem a nehnat se do extrému hned. Rizikové je i zvyšující se množství velkých vozidel a SUV na silnicích, protože viditelnost přes ně je pro motorkáře slabší a případná kolize tvrdší. 

Rekreanti na skútrech, skupiny na silných strojích 

Fenoménem posledních let je pro pojišťovny i obliba zapůjčení skútru nebo menšího motocyklu na dovolené za účelem snadnějšího poznání destinace. Motorkářem se v létě stávají i lidé, kteří normálně jezdí jen autem. Samozřejmě nemají potřebnou bezpečnou výstroj a vyrážejí někdy doslova v kraťasech a žabkách. Svoji roli hraje i neznalost místních dopravních předpisů a jiné zvyklosti v provozu. Naopak jsme zaregistrovali vyšší zájem cizinců na silných motocyklech o cesty po ČR. Například Rakušané a Italové si naše území oblíbili nejen pro rozmanitost a malebnost krajiny, ale také pro relativní blízkost, liberálnější předpisy a menší hustotou úsekového měření rychlosti, takže se u nás „lépe svezou“. Často vyrážejí ve skupinách čítajících i několik desítek strojů. Samozřejmě tím generují dodatečná rizika.

Dalším trendem jsou skútry hlavně ve městech, v poslední době i díky možnosti jejich sdílení prostřednictvím množících se sharingových firem. Vzhledem ke kolonám je jízdní rychlost prakticky srovnatelná s autem, ale díky subtilnosti se může skútr v provozu pohybovat obratněji. A to je bohužel i zdrojem nehod, protože řidiči na skútrech se snaží prokličkovat mezi stojícími nebo pomalu jedoucími auty. Šoféři v nich však takové vozidlo často přehlédnou a jezdce na skútru srazí. Vzhledem k nižší rychlosti bývají zranění i škody menší, má-li jezdec bezpečnou výstroj. Počty střetů a havárií skútrů klientů UNIQA rostou každoročně o 10-20 %. 

Čeští motorkáři stárnou 

Nejvíce nehod se přihodí těm, kteří vlastní motocykl teprve 1 až 5 let. Podle dlouhodobých statistik jsou nejohroženější jezdci ve věku 35 až 44 let. Ukazuje se také, že český motorkářský „gang“ stárne. Každoročně se zvyšuje podíl aktivních milovníků motocyklů nad 45 let. Za tímto číslem je jednak skutečné stárnutí motorkářů, ale také vyšší úroveň jejich příjmů, jež jim umožní pořídit si silný stroj.

I když přibývá žen motorkářek, jejich rizikovost je stále ve srovnání se silnějším pohlavím nízká. UNIQA řeší každý rok jen několik málo nehod, které by zavinily dámy. 

Motocykly, oprávnění a pojištění 

Motorkářů stále přibývá. UNIQA registruje v posledních pěti letech každoročně nárůst počtu pojištěných motocyklů přibližně o 6-7 %. Odbytu nahrávají nižší ceny strojů i obliba městských skútrů. Přispívá i fakt, že skútry s obsahem motoru do 125 ccm byly nedávno zařazeny pod řidičské oprávnění na osobní auta. Řídit je může tedy každý, kdo vlastní řidičský průkaz skupiny B; nezáleží přitom, jak dlouho. Podmínkou však je, že stroj musí mít automatickou převodovku. Novinka se proto týká hlavně skútrů a ne malých motocyklů, jež mají nižší objem, ale jsou osazeny manuální převodovkou. Pokud je klient držitelem řidičského průkazu, kde je uvedeno, že může řídit stroj do 50 ccm se skupinou B, může jezdit například na pionýru i nadále.

Měsíce květen a srpen jsou ve statistikách UNIQA pojišťovny spojeny s největším množstvím karambolů motocyklistů. Odškodnění za škody na zdraví těchto motoristů jsou o desítky procent vyšší než v jiných segmentech.

UNIQA registrovala v posledních letech přibližně 10 těžkých kolizí motocyklů s velmi závažnými následky. Celkové náklady na tyto pojistné události jdou do desítek milionů korun. Jeden příklad z poslední doby za všechny: klient UNIQA v autě si při vjíždění na hlavní silnici nevšiml motocyklu a nedal mu přednost. Poškozená jezdkyně do něj narazila v plné rychlosti, přelétla vůz a poté skončila o několik desítek metrů dále. Přitom si polámala řadu kostí v těle, ale nejhorší byla vážná zranění hlavy a krční páteře. Během dvou let se podrobila sérii operací a zlomeniny byly vyléčeny. Nicméně došlo k nevratnému poškození mozku a postižená žena má těžké trvalé následky, včetně potřeby nepřetržitého ošetřování a výpomoci. Náklady na odškodnění, zejména na doživotní dorovnání jejího původního příjmu a na asistenci UNIQA vyčíslila na více než 40 milionů korun. Náš klient měl naštěstí ve smlouvě povinného ručení sjednaný vyšší limit plnění, protože minimální zákonná hranice krytí 35 milionů by v tomto případě nestačila a viník by musel doplácet ze svého. 

Sezónní pojištění 

Naši motocyklisté vyrážejí zpravidla na silnice v dubnu a v květnu. Mohou využít sezónní pojištění na letní sezónu, které je výhodnější cenově, a hlavně není třeba mimo sezónu odhlašovat z registru vozidel. V UNIQA využívá této možnosti zhruba každý sedmý motorkář.

Aktuální číslo
Objednat »