O žádném nákupním boomu ještě hovořit nelze

I v únoru pokračoval maloobchod v růstu, avšak pouze v tom meziročním (+1,6 %) ovlivněným nízkým srovnávacím základem. Oproti lednu se totiž očištěné tržby snížily o 0,8 %. Pokles přitom zaznamenaly téměř všechny sledované sortimenty, nejvíce pak zboží pro volný čas a domácí potřeby. Do nákupu zbytného se tedy nikdo zatím nehrne.

Růstový trend, který jsme tu viděli v předchozích čtyřech měsících, zatím nevydržel. Je vidět, že lidé se v nakupování drží zpátky, opatrně vybírají a zřejmě čekají na zajímavější ceny. Předchozí tři roky je přinutili více vybírat, porovnávat a častěji se i podívat do kamenných i virtuálních obchodů za hranicemi.

Nenakupovalo se méně jen ve srovnání s lednem, ale menší je i obsah nákupních košíků ve srovnání s rokem 2019. A to o zhruba 4 %, i když i za tento menší košík lidé zaplatily o 24 % více než v posledním předcovidovém roce.

O žádném nákupním boomu ještě hovořit nelze, i když doba vysoké inflace pominula. Češi zůstávají opatrní, nakonec řada z nich ještě ani neví, jak jim letos porostou mzdy nebo jaké nedoplatky energií je ještě čekají.

Vzhledem k tomu, že minimálně v prvním pololetí může česká ekonomika spoléhat pouze na spotřebu domácností, nejsou únorová čísla rozhodně dobrou zprávou. Oživení hospodářství může být proto pomalejší a možná bude načase znovu přepsat odhady směrem dolů.

Petr Dufek, hlavní ekonom Banky CREDITAS