Ekonomická nálada domácností se zlepšuje

Indikátor tuzemské ekonomické důvěry v březnu narostl z únorových 90,6 na 94,2 bodu a dostal se tak nejvýše od května loňského roku. Důvěra v podnikatelském sektoru se zvýšila z 89,9 na 93,0 bodu, tedy nejvýše od prosince 2023. Ještě výrazněji pak poskočila důvěra spotřebitelů, která se z 94,0 dostala až na 99,9, což je nejlepší výsledek od října 2021.

Zlepšení nálady hlásí průmyslový sektor, kde narostla očekávaná produkce v nadcházejících měsících, mírně se zlepšilo hodnocení poptávky a narostl optimismus ohledně očekávané budoucí ekonomické situace.

Naopak ke zhoršení sentimentu došlo ve stavebnictví, které reportuje další ochlazení poptávky, nižší očekávanou zaměstnanost a horší očekávanou ekonomickou situaci.
Optimismus narůstá v odvětví obchodu a to hlavně s ohledem na očekávanou budoucí ekonomickou situaci v příštích třech měsících.

Lepší nálada panuje i v sektoru služeb, který příznivěji hodnotí momentální ekonomickou situaci a také nedávnou i budoucí poptávku.

Výrazného zlepšení doznal sentiment spotřebitelů, který se po dlouhých 28 měsíců v útlumu dostal zpět na dlouhodobý průměr a na tuzemské poměry tak je nyní konečně alespoň „normální“. Spotřebitelé výrazně zlepšili svůj výhled na celkovou ekonomickou situaci v příštích 12 měsících i očekávání ohledně vlastní finanční situace. Domácnosti sice nadále vnímají, že si v uplynulém roce ekonomicky příliš nepolepšily, ovšem začínají se osmělovat ve svých plánech na uskutečňování významnějších nákupů.

Březnové výsledky konjunkturálního průzkumu hodnotíme veskrze pozitivně, a to hlavně s ohledem na zlepšení spotřebitelské nálady. Ta zůstávala na tuzemské poměry negativní po těžko uvěřitelných 28 měsíců v řadě – od října 2021 – a nyní se skokem vrátila na hodnoty, které v Česku historicky považujeme za „normální“. Domácnosti tak evidentně již zřetelně vidí světlo na konci tunelu, přestávají se obávat dalších cenových šoků, hrozby nezaměstnanosti, poklesu reálných výdělků či dopadů vládního konsolidačního balíčku. Právě větší optimismus spotřebitelů je při tom to, co česká ekonomika postrádala v uplynulých letech a jejich slabá nákupní aktivita byla dosud hlavním důvodem, proč se jí návrat na před-pandemické otáčky na rozdíl od celého zbytku Evropské unie stále nedařil.

Dlouho vyhlížené zotavení spotřeby se tak zřejmě konečně dostavuje a mělo by se v letošním roce stát tahounem ekonomického růstu. Jediným potenciálním vedlejším rizikem tohoto jevu by potenciálně mohlo být opětovné přiživení tuzemské inflace, ovšem vzhledem k opadání nákladových tlaků tuto hrozbu nepovažujeme za akutní. Osmělování spotřebitelů si evidentně všímají i sektory obchodu a služeb, které taktéž ožívají. Příjemným bonusem pak je zlepšení nálady v průmyslu, byť bychom ho prozatím raději nepřeceňovali a počkáme si na vývoj v příštích měsících. Výhled na růst české ekonomiky v letošním roce pak ponecháváme na hodnotě 1,0 procenta.

Vít Hradil, hlavní ekonom CYRRUS