Kde neberou karty, přichází o zákazníky

Téměř polovina Čechů kvůli nemožnosti zaplatit kartou nákup neuskuteční, říká průzkum KB SmartPay

V případě, že prodejce nepřijímá karty a zákazník u sebe nemá dostatek hotovosti, téměř v polovině případů se obchod neuskuteční a zákazník odchází ke konkurenci – vyplývá to z průzkumu KB SmartPay. Jen něco málo přes 50 procent zákazníků v takovém případě jde vyhledat nejbližší bankomat a vrátí se zpět.

„39 % dotázaných se v posledním měsíci ocitlo v situaci, kdy nemohli zaplatit bezkontaktně. To je jeden ze zajímavých údajů pocházejících z našeho aktuálního průzkumu. V něm jsme se zaměřili na chování spojené s bezkontaktními platbami,“ říká Jitka Palatová, generální ředitelka KB SmartPay. „Pokud však v této situaci zákazníci nemají po ruce odpovídající hotovost, zkrachuje na tom až polovina obchodů,“ pokračuje.

Přes dvě třetiny z nás platí kartou neustále
95 % obyvatel ČR platí bezhotovostně. Zcela dominantně využívá bezhotovostní platby 68 % dotázaných, zbylých 27 % pak platby kartou a v hotovosti střídá.
Ti, kdo bezhotovostní platby využívají, dále uváděli, jakou formou je nejčastěji provádějí: pro 74 % z nich zůstává klasická platební karta číslem jedna, skoro čtvrtina pak uvádí jako nejčastější platbu s pomocí chytrého telefonu – v tomto případě jde častěji o muže (29 %), naopak ženy jsou v platbách smartphonem zdrženlivější (16 %).
Platby chytrými hodinkami využívá nejvíce věková skupina 36 až 44 let, i tam však prozatím hodinky tvoří jen něco přes 9 % nejčastějšího způsobu placení.

Platba kartou jako samozřejmost
18 % dotázaných uvedlo, že u sebe hotovost už běžně ani nenosí. Obchodníci, kteří bezhotovostní platby zavedli, se pak ve většině případů dočkali růstu tržeb: „Výše průměrné transakce skrze naše terminály se pohybuje okolo 500 korun. Průměrný měsíční obrat na jednoho obchodníka je pak cca 140 000 korun. Ze zkušeností obchodníků víme, že díky bezhotovostním platbám se jim zvýšily tržby až o 30 procent,“ uzavírá Jitka Palatová.