Maloobchod se utěšeně zotavuje

Tržby českých maloobchodů v průběhu března vykázaly meziměsíční nárůst o 1,3 %, což odpovídá meziročnímu zvýšení o 6,1 %. Oproti tržnímu očekávání (2,8 %) se jedná o příjemné překvapení. Zároveň došlo k revizi únorového údaje směrem nahoru, a ten tak nově činí 2,5 namísto původně udávaných 1,6 %.

Meziročně nejvíce narostly prodeje kosmetických a toaletních výrobků (27,4 %), kategorie ostatní maloobchod v nespecializovaných prodejnách (17,1 %) a maloobchod prostřednictvím internetu (14,9 %). Na opačném konci nalezneme prodeje počítačového a komunikačního vybavení (0,1 %), výrobků pro kulturu, sport a rekreaci (2,7 %) a výrobky pro domácnost (3,1 %).

Meziměsíčně nejrychleji rostly tržby za kosmetické a toaletní výrobky (5,1 %), ve stáncích a na trzích (2,7 %) a za výrobky pro kulturu a rekreaci (2,6 %). Nepříliš oslnivé výsledky naopak hlásí obchod s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím (-0,2 %), obchod prostřednictvím internetu nebo zásilkové služby (0,1 %) či s potravinami (0,5 %).

Březnová data představují po únorovém zklamání výrazné uklidnění. Česká ekonomika nutně potřebuje návrat spotřebitelů do obchodů, k čemuž by je měl přimět obnovený růst reálných mezd, zlepšení ekonomického sentimentu i pokles úrokových sazeb. O to překvapivější bylo, když byl v únoru tento trend narušen a statistici ohlásili meziměsíční pokles tržeb. Nyní jsme se dočkali dvojího uklidnění. Březnová statistika opět hlásí zlepšení situace a zároveň došlo k revizi únorového údaje směrem nahoru. Šok se tedy naštěstí nekoná, tržby rostou a ekonomika se zotavuje.

Český maloobchod přitom skutečně má co dohánět, když jeho reálné tržby zůstávají o 3,2 % pod úrovní z před-pandemického ledna roku 2020. Zdaleka nejhůře uplynulé krizové roky poznamenaly prodejce ve stáncích a na trzích, kterým k před-pandemickým tržbám schází propastných 46,3 %. Uplynulé tři měsíce letošního roku dosud přinesly v maloobchodu zlepšení o 4 % a podle nás má to lepší teprve před sebou. Po loňském propadu o 4,2 % letos vyhlížíme nárůst tržeb o robustních 6,5 %.

Vít Hradil, hlavní ekonom CYRRUS