Průmysl stále v režii automobilek

Průmyslová produkce v prosinci meziročně reálně klesla o 0,7 %, meziměsíčně byla vyšší o 2,8 %. V roce 2023 pak byla meziročně o 0,4 % nižší. Hodnota nových zakázek v prosinci meziročně vzrostla o 0,9 %.

Za příznivými výsledky českého průmyslu v závěru roku můžeme opět hledat automobilky. Téměř skokové meziměsíční zvýšení produkce v prosinci tak zajistilo, že i celý průmysl tentokrát skončil v černých číslech. Tedy alespoň v meziměsíčním srovnání.

Meziroční tempo průmyslové výroby dosáhlo v závěru roku -0,7 % a rovněž kontrastovalo právě s automobilovým průmyslem, který si připsal téměř 12 %.

image002 (1)

Automobilky vlastně téměř po celý loňský rok výsledky průmyslu díky dříve neodbaveným zakázkám v podstatě zachraňovaly. Bez jejich přispění by celé odvětví skončilo hluboko v červených číslech. Výroba osobních automobilů se dostala na třetí nejvyšší úroveň v historii a k překonání rekordu už stačilo opravdu poměrně málo, necelých 40 tisíc vozů.

Vyhlídky pro začátek roku 2024 nejsou pro průmysl zatím příliš povzbudivé. Jak už naznačily indexy nákupních manažerů nebo průzkumy důvěry, firmám ve většině oborů chybí stále nové zakázky, a proto musí stále spoléhat na zásobu těch dřívějších. Jsou tím pádem opatrnější v náborech, řízení zásob a tvorbě rezerv. Ostatně i dnes zveřejněné statistiky potvrzují problémy s objednávkami pro těžký a chemický průmysl i pro výrobu elektroniky.

Zatímco většina průmyslu má o zakázky spíše nouzi, v případě výroby aut je situaci v úvodu roku stále ještě příznivá. Otázkou je, jestli automobilky dál dokážou kompenzovat výpadky méně úspěšných oborů.

image004

Pro začátek letošního roku proto budou charakteristická spíše slabší čísla. Dokud nenaskočí domácí a zahraniční poptávka, nezíská průmysl jako největší tuzemské odvětví tolik vyhlížený impuls.

Petr Dufek, hlavní ekonom Banky CREDITAS